Mick Groeneveld

Achter de schermen met Mick

Mick Groeneveld (27) is als Brand Manager verantwoordelijk voor de campagnes van de tentoonstellingen in het Tropenmuseum.

We vragen Mick naar zijn werk en wat zijn favoriete object is in het museum.

Wat is je favoriete object in het Tropenmuseum?

In de tentoonstelling Fashion Cities Africa vind je de 'Sports Series' van The Sartists, een creatief collectief van vier jongens uit Johannesburg. Met mode leveren ze kritiek op geschiedenis van kolonialisme en apartheid en delen dit op instagram. De 'Sports Series' - een collectie luxe, vintage (sport)kleding – daagt de tot voor kort gangbare opvatting dat de tennisbaan geen plek is voor zwarte mensen uit. Wat betekent het om Zwart en Afrikaans te zijn in de moderne samenleving? En welke rol speelt sportcultuur in de zwarte identiteit? Ik vind het heel tof dat zij mode inzetten om maatschappelijke issues aan te kaarten. Op die manier wordt het heel toegankelijk en bereiken ze een breed publiek.

Mick met The Sartists in Fashion Cities Africa

Wat is, tot nu toe, voor jou een hoogtepunt in je werk bij het Tropenmuseum?

Vorig jaar openden we de tentoonstelling Heden van het slavernijverleden, waar heel veel aandacht voor was vanuit de pers. De campagne, die ik samen met illustrator Brian Elstak heb ontwikkeld, was zelfs te zien op het NOS journaal en als cover van de NRC cultuurbijlage!

Waar werk je de komende tijd aan?

Op dit moment werk ik aan twee nieuwe campagnes: half juli opent de nieuwe vaste opstelling van het museum en eind september komt de tentoonstelling Cool Japan naar Amsterdam! In Museum Volkenkunde was deze tentoonstelling een gigantisch succes, dus de verwachtingen zijn hooggespannen.