Art Gallery - tentoonstelling Bali - Tropenmuseum

Kunst van Bali

Balinese kunst in overvloed

Inmiddels is er op Bali kunst in overvloed. Maar vroeger was dat anders. Toen werkten Balinese kunstenaars alleen in opdracht van tempels en paleizen. In de koloniale tijd veranderde dat.

Kunst heeft op allerlei manieren altijd een belangrijke rol gespeeld op Bali. In de Art Gallery zie je kunst van anonieme kunstenaars uit de negentiende eeuw maar ook hedendaagse ‘protestkunst.

In de tijd van de vorstendommen tot 1900 maken Balinese kunstenaars vooral werk in opdracht van tempels en paleizen. Zij doen dit vaak anoniem. Pas vanaf de jaren ‘30 signeren Balinese kunstenaars hun werk. Ze ontwikkelen een eigen stijl en kiezen hun eigen thema’s. De toeristen vormen vanaf dan een belangrijke afzetmarkt. Hedendaagse kunstenaars zoals Wayan Aris en Made Bayak vragen met hun werk aandacht voor de negatieve aspecten van het toerisme zoals bijvoorbeeld landwinning en de plastic soup.

Art Gallery - Bali - Foto: ©KIRSTENVANSANTEN

Kunst als protest

In de tentoonstelling maak je kennis met verschillende voorbeelden van Balinese schilderkunst van uiteenlopende kunstenaars door de tijd heen. Zo is er I Wayan Aris die protesteert tegen de uitverkoop van Bali. Met het schilderij getiteld: ''Bali, sold out!" ondersteunt hij de demonstraties op Bali tegen de voorgenomen landwinning bij Benoa. Van dit miljardenproject dat in dienst staat van het massatoerisme zou de natuur veel schade ondervinden.

Kunstenaar Made Bayak maakt kunst van allerlei plastic voorwerpen die hij op Bali vindt. Zo maakt hij bijvoorbeeld het werk "Sanghyang the secret of Pertiwi dance” en het werk "Protect our land, yard and culture". Beide werken zijn te zien in de tentoonstelling.