mekka selfie

Deel je bedevaartverhaal met ons

Ben jij ook op bedevaart geweest?

Of wil je graag gaan? Deel je verhaal met ons.

Deel je ervaring

De bedevaart naar Mekka is een van de vele bedevaarten die jaarlijks wereldwijd plaatsvinden. Ben jij ook op bedevaart geweest? We zijn heel benieuwd naar jouw ervaring en wat de reis voor je heeft betekend. Of wil je graag in de toekomst op bedevaart? Waar zou je naartoe willen en waarom?

Hoe werkt het?

Via social media kan je jouw verhaal met ons delen: tag je foto/ verhaal met @tropenmuseum en #bedevaartwereldwijd. Een aantal van de gedeelde verhalen worden op deze pagina en via social media gepubliceerd. Onder de inzendingen worden 5 museum jaarkaarten verloot.

Mosin Mekka

“Men zegt weleens “New York never sleeps”, maar als je in Mekka bent geweest dan is “this the place that nevers sleeps!” Je kan soms geen plek vinden om te bidden op welk tijdstip dan ook. Wat daarnaast ook heel bijzonder is, de wereld komt hier bij elkaar, zoveel nationaliteiten uit alle windstreken.”
Mohsin

Hoessein fietst van Paramaribo naar Mekka

“Ik ben in april 2018 gestart in Paramaribo en ben per fiets onderweg naar Mekka. Ik heb niets gepland en weet nog niet wanneer ik in Mekka arriveer. Ik wilde een andere dimensie van reizen ervaren. Wie ik ben, hoe diep ik kan gaan en waar mijn grenzen liggen. Mekka is iets speciaals en daarom wil ik op een speciale manier aankomen.”
Hoessein

Mounir

“Ik wilde per se zonder familie, gezin of vrienden gaan, omdat ik de kleine bedevaart alleen wilde ervaren. Ik wilde 100% met mijn geloof bezig zijn.”
Mounir

Jacob

“Ik ben er drie keer geweest en elke keer voelde het als een ontmoeting met de wereld met God als gastheer.”
Jacob

Amna

“Naast alle gebeden tijdens de oemra kun je ook heerlijk shoppen, eten, genieten van de sfeer en heel veel bezienswaardigheden bekijken.”
Amna

Meysa bezoekt Medina tijdens haar hadj

''Wie had gedacht, dat ik op zo'n jonge leeftijd de bedevaart zou verrichten. Ik niet. Niet op dit moment in ieder geval. Het was altijd al een meisjesdroom geweest om op bedevaart te gaan.''
Meysa

Veys - Mekka - Tropenmuseum

“Voor de eerste keer de Ka’ba zien was een onverwachts emotioneel moment.”
Veys & Gönül