De diva's
Persbericht:

Diva’s op Internationale Vrouwendag in Wereldmuseum Amsterdam

Op 8 maart 2023, Internationale Vrouwendag, opent de tentoonstelling Diva’s in Wereldmuseum Amsterdam. De tentoonstelling toont de wereldwijde artistieke en maatschappelijke impact van vrouwelijke iconen uit de Arabische film en muziek. Centraal staan de sterren Umm Kulthum, Asmahan, Warda en Fairuz wier muziek en films mensen over de hele wereld met elkaar verbinden. Diva’s laat zien wat de betekenis is van hun werk en dat van andere zangeressen en actrices vanaf de jaren twintig van de vorige eeuw tot vandaag de dag.

De diva’s

Diva’s vertelt over de levens en carrières van grote artiesten uit de Arabische muziek- en filmwereld van de jaren twintig tot en met de jaren zeventig van de vorige eeuw. De tentoonstelling is een hommage aan deze krachtige vrouwen die de kunstvormen waarin ze uitblinken definitief hebben veranderd en die vrouwen voor het eerst een plaats in de pers, muziek, dans, zang en film geven.

Wereldwijd en grens overstijgend
De tentoonstelling laat persoonlijke portretten van de artiesten zien, waarmee ook de politieke en sociale geschiedenis van de Arabische wereld belicht wordt. De diva’s zijn naast uitzonderlijke performers namelijk ook belangrijke historische figuren: door middel van muziek en film verbinden ze Arabisch sprekenden wereldwijd met elkaar.

Van de jaren 20 naar nu
De tentoonstelling bestaat uit vier delen, waarin de bezoeker wordt meegenomen van de jaren twintig van de vorige eeuw naar nu. Het eerste deel begint in het Cairo van de jaren twintig, waarin vrouwen hun plek opeisen in de politiek en culturele sector. Vroege feministen gaan voorop in de strijd voor gelijke rechten en tegen de toen Britse overheersing.

In het tweede deel staan vier geroemde zangeressen centraal die een miljoenenpubliek bereiken: Umm Kulthum, Asmahan, Warda en Fairuz. Zij verpersoonlijkten de idealen van de toenmalige Arabische maatschappij en droegen hun politieke standpunten met verve uit.

In de derde ruimte zijn de vrouwelijke performers te zien die acteren én zingen. Sterren zoals Tahiyya Carioca, Samia Gamal en Laila Murad stelen de show in honderden films en musicals.

De voortdurende populariteit van de diva's komt in de laatste ruimtes aan bod. Werken van hedendaagse makers laten zien hoe de diva’s nog altijd inspireren.

Diva’s is vanaf 8 maart 2023 te zien in Wereldmuseum Amsterdam. De tentoonstelling was eerder o.a. te zien in het Institut du monde arabe in Parijs in 2020 onder de titel Divas: D'Oum Kalthoum à Dalida.