Fashion fest - teams Beryl Graandijk & Christian Boots - Tropenmuseum

Fashion fest - Teams: Teams Kabra & Across the lines

Teams Kabra & Across the lines

Op 9 december is fashion fest in het Tropenmuseum! Op deze pagina stellen we twee teams aan je voor: Kabra & Across the lines. Lees meer over hun motivatie, het object uit het depot dat hen heeft geïnspireerd en welke modellen hun collectie zullen showen tijdens fashion fest.

Team Autodidact Katoenen doek (angisa) met afbeelding van Koning Willem III
Inspiratie team Kabra - Katoenen doek (angisa) met afbeelding van Koning Willem III

Team Kabra: inspiratie, motivatie en modellen

Ontwerper Nejusha Lagadeau

"In mijn collectie staat de Koto uit de Afro-Surinaamse cultuur centraal. De Koto is ontstaan rond 1879 en werd door vrouwelijke slaafgemaakten gedragen. Het is een vrij vormloos kledingstuk zodat witte mannen vroeger niet verleid werden door de mooie, ronde vormen van de Afro-Surinaamse vrouwen die voor hen werkten.
In mijn opinie zouden de Surinaamse vrouwen trots mogen zijn op hun mooie, ronde vrouwelijke vormen en ze niet hoeven te verbergen onder een Koto.
De mannen daarentegen hadden bijna geen kleding aan alleen een lapje stof om zich en ze liepen rond met hun blote bast. Zo werden zij het liefst gezien door de blanke vrouwen met ontbloot boven lichaam.
Met mijn collectie wil ik de Koto herintroduceren. De vormloze Koto heb ik weer vorm gegeven en een moderne tint gegeven zodat de mensen het in deze tijd met trots kunnen dragen en hun roots durven te laten zien. Want die mag gezien worden. Het verleden kun je niet veranderen maar de toekomst kun je zelf vormgeven."

• Make-up artiest en haarstylist: Esmee Nota
  • Model 1: Yacn Wastara
  • Model 2: Diannyra Olijfveld
  • Model 3: Tariq Osaro
  • Model 4: Farida Waterberg

Pamflet Across the lines
Inspiratie team Across the lines

Pamflet Across the lines: inspiratie, motivatie en modellen

Ontwerper Christian Boots
"Mijn concept is gebaseerd op de Zuid-Afrikaanse apartheid. In deze tijd moesten veel mensen binnen kaders leven. De bevolking had te maken met blokkades die wij in ons dagelijks leven niet kennen. Verschillende wetten zorgde er voor dat de rechten van de bevolking ongelijk waren. Denk aan bijvoorbeeld de wet dat mensen met verschillende afkomsten niet met elkaar mochten trouwen. Of dat de één meer voorrang had op de arbeidsmarkt dan de ander.
Met mijn collectie wil ik laten zien hoe - op het gebied van kleding - het leven er uit zou zien als men niet binnen deze lijnen zou leven maar er buiten. Dit aan de hand van betekenis van kleuren, vormen, details, prints en symboliek net zoals Nelson Mandela dit gebruikte in zijn pamfletten."

• Make-up artiest en haarstylist: Faya Beeldstroo
  • Model 1: Laquilla Adjiembaks