Event - Fashion fest - Teams Fusion en Under the visible  - Tropenmuseum

Fashion fest - Teams: Fusion & Under the visible

Teams fusion & Under the visible

Op 9 december is fashion fest in het Tropenmuseum! Op deze pagina stellen we twee teams aan je voor: Fusion en Under the visible. Lees meer over hun motivatie, het object uit het depot dat hen heeft geïnspireerd en welke modellen hun collectie zullen showen tijdens fashion fest.

Blauw vest Arabische teksten
Inspiratie team Fusion - Blauw jasje met Arabische teksten

Team Fusion: inspiratie en motivatie en modellen

Ontwerper Sammy van Holland
"Ik wil in mijn collectie de schoonheid van multicultureel Nederland laten zien. Aangezien dit maar een kleine collectie is heb ik hiervoor onderzoek gedaan naar de meest voorkomende bevolkingsgroepen in Nederland om een begin te maken. Ik ben me gaan verdiepen in de culturen van de landen en ben hierbij ook naar de traditionele kledij gaan kijken. Dit heb ik als inspiratie gebruikt voor de kledingstukken in de outfits, die van verschillende culturen afkomstig zijn maar binnen de look toch een eenheid vormen. Ik vind dat hetzelfde geld voor Nederland, Nederland bestaat uit megaveel culturen die heel mooi zijn op zichzelf, maar samen zijn we één prachtig land vol diversiteit.  Uit het depot had ik voor het vestje gekozen, dit vestje had een duidelijke boodschap met religie wat mij op multicultureel Nederland als concept bracht door middel van traditionele kledingstukken"

• Make-up artiest en haarstylist: Romy van de Veen
  • Model 1: Rosa Oomen
  • Model 2: Meri Adriani Sterk
  • Model 2: Giliani Peroti
  • Model 3: Xanthi Tsianakas
Fashion fest - Team Keti Koti - Tropenmuseum
Inspiratie team Under the visible - Angisa (katoenen doek) uit Suriname

Team Under the visible: inspiratie, motivatie en modellen

Ontwerper Zoë Baarh
"Hallo mijn naam is Zoë Baarh,
Ik ben een van de ontwerpers en ook de jongste deelnemer van het MAFB Fashion fest 2018. Als klein meisje voelde ik me altijd aangetrokken tot mode. Ik wilde altijd mijn eigen outfits kiezen en besloot wat ik zou dragen. Ik visualiseerde outfits die niet eens bestonden. Dus vanaf dat moment wist ik dat ik mijn eigen mode-illustraties en ontwerpen wilde maken. Mijn collectie met vier outfits die je zult zien tijdens Fashion fest, is geïnspireerd door 'keti koti', de Surinaamse viering van de afschaffing van de slavernij. Met als hoofdthema verzet en radicale hoop. Wat kun je van mij verwachten? Een vrouwelijke collectie die traditionele kleding uitstraalt met een sprankje moderniteit, de trots op onafhankelijkheid en vrije keuze in de mode, gecombineerd met de stijl van Zoë Baarh."

• Make-up artiest en haarstylist: Anne Wildoer
  • Model 1: Valerie Marengo