fashion fest

Fashion fest - Teams: Missead of sad club kids & Alma pura

Teams Missead of sad club kids & Alma pura

Op 9 december is fashion fest in het Tropenmuseum! Op deze pagina stellen we twee teams aan je voor: Missead of sad club kids & Alma pura . Lees meer over hun motivatie, het object uit het depot dat hen heeft geïnspireerd en welke modellen hun collectie zullen showen tijdens fashion fest.

Nelson Mandela
Inspiratie team Missead of sad club kids - Nelson Mandela doek

Team Missead of sad club kids: inspiratie en motivatie en modellen

Ontwerper: Elizabeth Verhoeff
"Mijn collectie is geïnspireerd door het doek van Nelson Mandela. Bij Nelson Mandela denk ik gelijk aan de antiapartheidsstrijder die hij was in Zuid-Afrika. Hij zag geen verschil in ras, kleur of achtergrond maar hoe jij als persoon bent. Voor hem was iedereen gelijk.

Met deze gedachten kwam ik op het idee om iets te doen met de LGBT-community. Veel mensen die ik ken zijn onderdeel van de LGBT-community. De verhalen die zij mij vertellen, grijpen mij erg aan. Sommige doen zich van buiten anders voor dan wie ze zijn, maar vanbinnen voelen ze pijn. Ze worden raar aangekeken, bedreigt of in elkaar geslagen en dat terwijl ze zichzelf zijn.

Door de documentaire "Paris is Burning" wilde ik mijn collectie baseren op de underground gay club scene in de late 80's, begin 90's (Club Kids) uit NYC. Ieder outfit vertelt een verhaal over een persoon en zijn verhaal als een LGBT in deze wereld."

• Make-up artiest en haarstylist: Linsey Kalf
  • Model 1: Renee Verhoeff
  • Model 2: Jeffrey Loewenicht
  • Model 3: Nabi Djabi
  • Model 4: Roshilton Hart
Blauwe vest
Inspiratie team Alma pura - Blauwe vest

Team Alma pura inspiratie en motivatie en modellen

Ontwerper Melisa Monti
"Als multiculturele ontwerper wil ik een verschil maken met kleding dat een verhaal vertelt; producten met oog voor milieu, cultuur en mensenrechten. Ik ben een aantal jaar geleden geëmigreerd naar Nederland. Dit beïnvloedt elke seconde van mijn dagelijkse leven; wat ik eet en wat ik draag tot hoe ik me gedraag. Natuurlijk is het ook een deel van hoe ik ontwerp; daarom is deze collectie mijn reflectie van migratie. Als alles verloren is waar je je thuis voelt, hoe ga je verder? Wat neem je mee? Wie ben je in dit nieuw hoofdstuk van je leven? Ik neem je mee en laat je migratie door mijn ogen beleven."

• Make-up artiest en haarstylist: Maud Zoutenbier
  • Model 1: Myrthe Zoons