kamerscherm - collectie Museum volkenkunde

Japans topstuk ontdekt na 100 jaar in privébezit

Een bijna vijf meter breed kamerscherm

In juli 2018 was een belangrijke aanwinst van Nationaal Museum van Wereldculturen (NMVW) kort te zien in Museum Volkenkunde in Leiden: een bijna vijf meter breed kamerscherm met 'Uitzicht op Deshima in de baai van Nagasaki' gemaakt door de Japanse kunstenaar Kawahara Keiga ca. 1836.

Trots op aanwinst: het kamerscherm verbindt de gehele Japancollectie

Nationaal Museum van Wereldculturen kon dit topstuk aankopen met steun van Vereniging Rembrandt, Mondriaan Fonds, VSBfonds, BankGiroLoterij en Vrienden van Museum Volkenkunde. Het kamerscherm was zo’n 100 jaar in privébezit. Op het kamerscherm zijn de baai van Nagasaki met het Nederlandse handelseiland Deshima, het zeilschip Marij en Hillegonda en de Chinese wijk van de stad Nagasaki afgebeeld. NMVW wilde dit kamerscherm heel graag verwerven omdat het een sleutelstuk in de Japancollectie van het museum vormt; bijna alle voorwerpen, prenten, schilderingen, landkaarten, huis- en scheepsmodellen, modelpoppen en kledingstukken in onze collectie kunnen aan dit kamerscherm gerelateerd worden. Het kamerscherm en de Japancollectie vertellen ons veel over Japan - het landschap, de mensen, Japanse cultuur en dagelijks leven, de (handels)relaties van Japan - ondermeer met Nederland via Deshima - schepen en gebouwen, ambachten en kleding.
Museum Volkenkunde, onderdeel van NMVW, beheert de grootste collectie ter wereld van Kawahara Keiga (1786 - c.1860) en zijn studio: ruim 500 schilderingen. Het kamerscherm van Kawahara Keiga is een unicum omdat van Keiga geen enkel ander kamerscherm bekend is.

t/m 3 februari 2019 te zien in Kröller-Müller Museum

Vereniging Rembrandt en Kröller-Müller Museum organiseren de tentoonstelling Als kunst je lief is om ruim tachtig belangrijke aankopen van veertig Nederlandse musea, die in de afgelopen tien jaar met steun van de Vereniging Rembrandt zijn verworven, te tonen. Zij ondersteunen aankopen die een lacune in een collectie kunnen opvullen, een bestaande collectie naar een hoger niveau kunnen tillen of een ander accent kunnen leggen.
De Vereniging Rembrandt is in 1883 opgericht door een aantal kunstminnende particulieren om te voorkomen dat meesterwerken uit de Nederlandse cultuurgeschiedenis naar het buitenland zouden verdwijnen of om deze terug te kopen. Vanaf 30 september tot en met 3 februari 2019 is het kamerscherm te zien in de jubileumtentoonstelling van Vereniging Rembrandt Als kunst je lief is in het Kröller-Müller Museum in Otterlo.

Grondige restauratie en kunsthistorische onderzoek online te volgen

Na afloop van de tentoonstelling in het Kröller-Müller Museum wordt het kamerscherm gedurende anderhalf jaar grondig gerestaureerd en zal daarna in de vaste tentoonstelling van Museum Volkenkunde te zien zijn. De restauratie en het kunsthistorisch onderzoek zijn via een blog te volgen. We verwachten dat tijdens de restauratie interessante historische informatie naar boven zal komen. Kamerschermen zijn op verschillende lagen papier geplakt en nu al is onder een loszittend stuk de naam ontdekt van een Chinese kapitein die tussen 1795 en 1826 op Nagasaki voer. Elk detail in de voorstelling op het kamerscherm wordt uitgebreid bestudeerd en vergeleken met voorwerpen in de Japancollectie, zoals modellen van gebouwen op Deshima, modellen van ambachtslieden, prenten, schilderingen en kledingstukken.