Tropenmuseum Junior, ZieZo Marokko, Leermethode

Leermethode van Tropenmuseum Junior

Tropen Junior

Zeven pijlers vormen de basis van de methode van Tropenmuseum Junior

Vanuit persoonlijke, authentieke verhalen, eigentijdse hands-on collectie en multidisciplinaire activiteiten maken kinderen een ontdekkingstocht door hedendaagse culturen. 

In een dynamische, theatrale context kunnen de kinderen volledig opgaan in hun beleving. Hierdoor ontstaat een betekenisvolle leerervaring.

1. Persoonlijk

Informatie wordt zo persoonlijk mogelijk aangeboden, in inhoud en in vorm.In het persoonlijke en specifieke is het universele aanwezig. Tentoonstellingsmedewerkers die een persoonlijke band met het onderwerp hebben, inspireren en begeleiden de kinderen, middels verhalen en activiteiten. Zij geven de maximaal 15 kinderen in hun groepje een persoonlijke klik met de tentoonstelling, de activiteiten, het onderwerp en elkaar. Door de kinderen eigen verantwoordelijkheden te geven wordt het gevoel van eigenaarschap van ‘hun’ tentoonstelling vergroot. 

2. Echt

Dit museum gaat over echte mensen, echte spullen en echte verhalen. De personen over wie we vertellen bestaan echt. De spullen die we gebruiken komen echt uit de cultuur die centraal staat. Veel voorwerpen hebben een persoonlijk verhaal. De activiteiten die we doen zijn gebaseerd op het echte leven en op grondig onderzoek. Kinderen voelen zich serieus genomen door deze authenticiteit.

3. Hedendaags

De tentoonstellingen van Tropenmuseum Junior gaan over een hedendaags thema. Sommige verhalen spelen ver weg in afstand, maar niet in tijd. Hedendaagse verhalen en collectie helpen kinderen om connecties te leggen met hun eigen leven. Uitstapjes naar het verleden beginnen in het nu.  Elk thema is relevant in de wereld van nu.

4. Overrompelend onderdompelend

Onmisbaar voor een onvergetelijke ervaring en actieve deelname is de  ‘onderdompeling’. Bezoekers worden op een zintuigelijke manier ondergedompeld in een andere wereld en zo geactiveerd dat ze vergeten dat ze in een museum zijn. Ze ervaren met de vanzelfsprekendheid van het leven zelf, dat het gewoon is om een ander te zijn. 

5. Verrassend

Door onverwachte gebeurtenissen, verrassende elementen in het ontwerp, theatrale interactie met de bezoekers, het doorbreken van verwachtingspatronen en de afwisselingen in de programma’s staan bezoekers open voor het nieuwe wat op hen af komt. 

6. Dynamisch

In een dynamische omgeving worden kinderen geïnspireerd om een actieve deelnemer te zijn. Programma’s hebben daarom een verhaallijn met een spanningsboog. Bezoekers worden onderdeel van deze verhaallijn en middels multidisciplinaire activiteiten worden ze ‘eigenaar’ van de ruimte waarin hun dynamiek iets toevoegt of verandert. 
 

7. Sociaal

In Tropenmuseum Junior worden bezoekers uitgedaagd om gezamenlijke ervaringen op te doen en deze  weer te delen, zowel binnen als buiten het museum. Door ervaringen te delen, onthoud je ze beter.

Alle disciplines worden ingezet: theater, muziek, dans, beeldende kunst en koken. De onderwerpen komen tot leven, omdat kinderen actief deelnemen aan de tentoonstelling. Niemand kan stil blijven zitten. Ieders nieuwsgierigheid wordt geprikkeld. Je leert door te doen.

Museummedewerkers

Op elke tentoonstelling werkt een team van mensen dat afkomstig is uit de cultuur van de tentoonstelling. Dit geeft persoonlijkheid aan de tentoongestelde cultuur. Tropenmuseum Junior maakt daarmee het vreemde vertrouwd. Bezoekers krijgen een band met mensen uit de cultuur die centraal staat. Bezoekers kunnen hen alles vragen. Mensen zijn het meest interactieve medium dat er is.

Uit evaluaties en dagelijkse praktijk blijkt een zeer hoge positieve waardering van de inzet van medewerkers uit de tentoongestelde cultuur. Tropenmuseum Junior heeft diverse prijzen ontvangen voor tentoonstellingen en publicaties. 

Educatieve programma's

Tropenmuseum Junior ontwikkelt binnen een tentoonstelling verschillende interactieve programma's. Medewerkers, afkomstig uit de cultuur die centraal staat, begeleiden de bezoekers. Voor elke doelgroep is een programma ontwikkeld met een eigen verhaallijn en activiteitenprogramma.

Artikel Museumpeil - Hands-on met topcollectie

Hoe presenteer je collectie in een kindermuseum? Kies je andere collectie als je een tentoonstelling voor kinderen maakt? Zo ja, waarom? Liesbet Ruben, tentoonstellingsmaker van het eerste uur vertelt over een deegstok, een kunstbeen en Marokkaans mozaïek. Over hands-on topcollectie en context - vakblad Museumpeil, mei 2017. 

Download en lees het artikel hieronder.