Wereldmuseum Amsterdam

Leermethode van Wereldmuseum Junior

Zeven pijlers vormen de basis van de methode van Wereldmuseum Junior

Vanuit persoonlijke, authentieke verhalen, eigentijdse hands-on collectie en multidisciplinaire activiteiten maken kinderen een ontdekkingstocht door hedendaagse culturen. 

In een dynamische, theatrale context kunnen de kinderen opgaan in hun beleving. Hierdoor ontstaat een betekenisvolle leerervaring. 

1. Persoonlijk

Informatie wordt zo persoonlijk mogelijk aangeboden, in inhoud en in vorm. In het persoonlijke en specifieke is het universele aanwezig. Tentoonstellingsmedewerkers die een persoonlijke band met het onderwerp hebben, inspireren en begeleiden de kinderen, middels verhalen en activiteiten. Zij geven de maximaal 15 kinderen in hun groepje een persoonlijke klik met de tentoonstelling, de activiteiten, het onderwerp en elkaar. Door de kinderen eigen verantwoordelijkheden te geven wordt het gevoel van eigenaarschap van ‘hun’ tentoonstelling vergroot.

Persoonlijk
Paradijs & Co 2003 - 2006

2. Echt

Een tentoonstelling van TMJ gaat over echte mensen, echte spullen en echte verhalen. De personen over wie we vertellen bestaan echt. De spullen die we gebruiken komen echt uit de cultuur die centraal staat. Veel voorwerpen hebben een persoonlijk verhaal. De activiteiten die we doen zijn gebaseerd op het echte leven en op grondig onderzoek. Kinderen voelen zich serieus genomen door deze authenticiteit. 

Ster in de stad
Ster in de stad 2006 - 2009

3. Hedendaags

De tentoonstellingen van TMJ spelen in het heden. Elk thema is relevant in de wereld van nu. Uitstapjes naar het verleden beginnen in het nu. Hier en daar, toen en nu worden met elkaar verbonden. Hedendaagse verhalen en collectie helpen kinderen om connecties te leggen met hun eigen leven. 

Hedendaags
MixMax Brasil 2012 - 2015

4. Theatraal

Onmisbaar voor een onvergetelijke ervaring en actieve deelname is de theatrale omgeving waar jezelf als bezoeker actief deel van uit maakt. Bezoekers worden op een zintuigelijke manier ondergedompeld in een andere wereld en zo geactiveerd dat ze zelf een vanzelfsprekend onderdeel worden van de tentoonstellingsomgeving met de voorwerpen in het ruimtelijk dekor.   

Theatraal
Paradijs & Co 2003 - 2006

5. Verrassend

Door onverwachte gebeurtenissen, verrassende elementen in het ontwerp, theatrale interactie met de bezoekers, het doorbreken van verwachtingspatronen en de afwisselingen in de programma’s staan bezoekers open voor het nieuwe wat op hen afkomt.  

Verrassend
MixMax Brasil 2012 - 2015

6. Dynamisch

In een dynamische omgeving worden kinderen geïnspireerd om een actieve deelnemer te zijn. Programma’s hebben een theatrale verhaallijn met een spanningsboog. Bezoekers worden onderdeel van deze verhaallijn en middels multidisciplinaire activiteiten worden ze ‘eigenaar’ van de ruimte waarin hun dynamiek iets toevoegt of verandert.  

Dynamisch
Ster in de stad 2006 - 2009

7. Verbindend

Bezoekers worden uitgedaagd om gezamenlijke ervaringen op te doen en deze te delen, zowel binnen als buiten het museum. Door ervaringen te delen, onthoud je ze beter. 

Verbindend
ZieZo Marokko 2015 - 2019

Museummedewerkers

Op elke tentoonstelling werkt een team van mensen dat afkomstig is uit de cultuur die centraal staat. Zij verrijken de tentoonstelling met hun eigen diverse persoonlijkheden en kwaliteiten. Zo dragen ze ook bij aan het tonen van diversiteit binnen de tentoongestelde cultuur. Bezoekers krijgen een band met hen en kunnen van alles vragen. Mensen zijn het meest interactieve medium dat er is. 

Museummedewerkers
Qi van China 2009 - 2012

Educatieve programma's

Wereldmuseum Junior ontwikkelt binnen een tentoonstelling verschillende interactieve programma's. Van maandag t/m vrijdag zijn er schoolprogramma’s voor middenbouw en bovenbouw uit het primair onderwijs en voor de eerste leerjaren van het voortgezet onderwijs. In weekenden en tijdens schoolvakanties kunnen bezoekers meedoen aan een juniortour (van 6-13 jaar) of een familietour (iedereen vanaf 6 jaar). 

Educatieve programma's
MixMax Brasil 2012 - 2015

Artikel Museumpeil - Hands-on met topcollectie

Hoe presenteer je collectie in een kindermuseum? Kies je andere collectie als je een tentoonstelling voor kinderen maakt? Zo ja, waarom? Liesbet Ruben, tentoonstellingsmaker van het eerste uur vertelt over een deegstok, een kunstbeen en Marokkaans mozaïek. Over hands-on topcollectie en context - vakblad Museumpeil, mei 2017. 

Download en lees het artikel hieronder. 

Artikel
ZieZo Marokko 2015 - 2019