Record cool Japan - Persbericht - Tropenmuseum
Persbericht:

Cool Japan breekt bezoekersrecord Tropenmuseum

De tentoonstelling Cool Japan trok sinds de opening eind september ruim 79.000 bezoekers en is daarmee de best bezochte tentoonstelling in het Tropenmuseum in de eerste drie startmaanden. Daarmee brak Cool Japan het record van de tentoonstelling The Sixties uit 2015, die in de eerste drie maanden zo’n 77.500 bezoekers trok. De tentoonstelling Cool Japan is nog te zien tot en met 1 september 2019. In totaal verwelkomt het Tropenmuseum 210.000* bezoekers in 2018.

Jaar van parels en vooruitgang

Het jaar 2018 was in meerdere opzichten een jaar van parels voor het Tropenmuseum. In juli opende de semipermanente opstelling Things That Matter: een mijlpaal in de vernieuwing van het Tropenmuseum waarin de objecten niet langer op land of werelddeel worden gecategoriseerd. In plaats daarvan richt het
museum zich op universele thema’s die mensen wereldwijd verbinden en vertaalt hiermee de missie: op de verschillen na zijn we hetzelfde. Ook de Tropenmuseum Junior-tentoonstelling ZieZo Marokko, nog te zien t/m 3 maart 2019, blijft drukbezocht. Sinds de opening van Tropenmuseum Junior in 1975 heeft een tentoonstelling nog nooit zoveel bezoekers gehad.

Het Nationaal Museum van Wereldculturen, waar het Tropenmuseum deel van uitmaakt, ontving veel publieksbelangstelling voor haar activiteiten. Zo bracht het museum de publicatie Words Matter uit. Deze taalgids is bedoeld om meer inzicht te geven in de politieke en sociale lading van bepaalde woorden als blank, slaaf en stam. Ook organiseerde het museum meerdere bijeenkomsten en activiteiten over de omgang met collectiestukken die een koloniale herkomst hebben. Bijvoorbeeld de Benin Dialogue Group en er zijn vanuit het Research Center for Material Culture activiteiten georganiseerd. Tenslotte kocht het museum een bijzonder kamerscherm van de Japanse kunstenaar Kawahara Keiga aan. Het kamerscherm vormt een sleutelstuk binnen de Japancollectie van het museum en kreeg zowel in Nederland als Japan veel mediaaandacht.

De drie musea van het Nationaal Museum van Wereldculturen (Tropenmuseum, Afrika Museum en Museum Volkenkunde) ontvingen gezamenlijk ruim 400.000 bezoekers. Het Wereldmuseum werd door 30.000 mensen bezocht.

*Bezoekersaantallen bijgesteld na telling, was voorheen ingeschat op 205.000 bezoekers.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie en aanvullend beeldmateriaal kunt u contact opnemen met persvoorlichter Karin Flierman: T. 088 0042 815 E. pers@tropenmuseum.nl

Tropenmuseum is een museum over mensen en geeft samen met het Afrika Museum, Museum Volkenkunde en Wereldmuseum vorm aan de missie: inspireren tot wereldburgerschap. De collecties bevatten 450.000 objecten van over de hele wereld, die stuk voor stuk een menselijk verhaal vertellen. Deze verhalen gaan over universele thema’s zoals vieren, geloven, rouwen, vechten of versieren. Ze laten zien dat we op de verschillen na hetzelfde zijn: mens.