Flory Sinanduku performt SANTE PUBLIC, in plastic spuiten-pak in Kinshasa, Congo. Foto: Azgard Itambo
Persbericht:

Nieuwe tentoonstelling Plastic Crush in Tropenmuseum Amsterdam

Expo over de relatie tussen mens en plastic vanaf 14 oktober te zien

Het Tropenmuseum in Amsterdam opent op vrijdag 14 oktober de tentoonstelling Plastic Crush. Een van de eerste tentoonstellingen die ingaat op de mondiale geschiedenis van plastic en de impact ervan op ons dagelijks leven. Want plastic laat overal een onuitwisbare indruk achter. 

Tot nu toe werd plastic in de museumwereld vaak benaderd vanuit westers design. Het Tropenmuseum richt zich op het dagelijks leven met plastic vanuit een mondiaal perspectief. Verteld aan de hand van een diverse museumcollectie van meer dan 100 jaar oud. Met objecten gemaakt van de voorlopers van plastic, de eerste producten van plastic én werk van hedendaagse kunstenaars en ontwerpers. 

De tentoonstelling plaatst plastic in een langere geschiedenis dan je misschien zou verwachten en laat zien dat bijvoorbeeld de zorgen rond milieuvervuiling door plastic verder teruggaan dan de afgelopen vijftig jaar. 

Een oogje op plastic

Plastic Crush start met natuurlijke materialen. Het laat zien dat die voor de komst van plastic succesvol waren, maar de productie ervan erg kostbaar. Zowel voor natuur als mens. Denk aan een kam, pianotoets of biljartbal gemaakt van ivoor. Met de introductie van plastic veranderde dit ingrijpend. Plastic werd in zijn vele gedaantes hét materiaal voor alles in ons leven. Plastic werd een massaproduct en had wereldwijde impact. Neem bijvoorbeeld de waterfles, die ervoor zorgde dat schoon drinkwater toegankelijker werd. De wereld werd democratischer. Tegelijkertijd veroorzaakte het ook milieuverontreiniging en wereldwijde ongelijkheid.

Samenleven met plastic

Wanneer je aan plastic denkt, denk je vaak aan petflesjes en winkeltasjes, massaal geproduceerd. Maar er is door de decennia heen ook veel lokaal en op kleine schaal gemaakt. Zoals kleurrijke waterkannen uit Guatemala of ‘leren’ schoenen uit Afghanistan. Daarnaast betekent plastic op lokaal niveau voor iedereen iets anders. De winkeltas wordt bijvoorbeeld in Groenland anders gebruikt dan in andere delen van de wereld. Zeehondenvlees wordt in kleine porties over de plastic tasjes verdeeld en vervolgens in de diepvries bewaard. Zo is de tas een waardevolle en duurzame toevoeging aan het dagelijks leven van de inwoners. 

Met thema’s als vrije tijd, achter de voordeur, in de kast, lichaam & geest, aan het werk en op reis brengt het Tropenmuseum de wereldwijde diversiteit van het dagelijks leven doordrongen met plastic naar voren.

Van vluchtige crush naar langdurige relatie?

Hoe ziet onze toekomst met plastic eruit? Als langdurige relatie of vluchtige crush? Is de plastic aardlaag een nieuwe bron of simpelweg afval? Eén ding is zeker: plastic is een blijvertje. Vier jonge, talentvolle ontwerpers geven − geïnspireerd door historische gebruiksobjecten uit de museumcollectie − hun visie op de toekomst. De blik van ontwerpers, kunstenaars en activisten biedt mogelijkheden om duurzamer samen te leven met plastic. 

Duurzaam expositie maken

Met Plastic Crush werkt het Tropenmuseum aan een pilot voor duurzaam expositie maken. In samenwerking met Studio Harm Rensink en designstudio KODE21 doet het museum een grondige en serieuze poging tot het samenstellen van een expositie die zo min mogelijk afval voortbrengt. Denk aan het hergebruiken, lenen en huren van onderdelen voor de tentoonstelling. Ook creëert het museum met duurzame, milieuvriendelijke en gerecyclede materialen nieuwe en op maat gemaakte onderdelen. Vervolgens zal het NMVW deze opnieuw inzetten bij toekomstige tentoonstellingen.  
 
Plastic Crush, 14 oktober 2022 t/m 7 mei 2023, Tropenmuseum 
 
-----------------------------
noot voor de redactie, niet ter publicatie:   
 
Voor meer vragen kunt u contact opnemen met: Rachel Voorbij, persvoorlichter NMVW en Wereldmuseum, via pers@wereldculturen.nl of 06 30 25 41 43 
 

Persfoto's

Flory Sinanduku performt SANTE PUBLIC, in plastic spuiten-pak in Kinshasa, Congo. Foto Azgard Itambo
Flory Sinanduku performt SANTE PUBLIC, in plastic spuiten-pak in Kinshasa, Congo. Foto: Azgard Itambo