Opening Bali Tropenmuseum
Persbericht:

OPENING - expo BALI - Behind the scenes

Op 13 februari vond de feestelijke opening plaats van de nieuwe tentoonstelling in het Tropenmuseum: BALI - Behind the scenes.

De Balinese kunstenaar en activist Made Bayak opende samen met danseres Gek Vivi en muzikant Krishna Sutedja de expo. Vanaf vandaag, 14 februari, zijn de deuren open voor publiek.

Over de expo Bali - Behind the scenes

Uitgestrekte stranden, prachtige tempels, indrukwekkende rijstvelden en de perfecte surf scene. Dat is Bali. Althans, het beeld dat wij kennen…  In de expo BALI - Behind the scenes, ervaar je hoe dit paradijselijke eiland onder druk staat, maar dat de cultuur nog springlevend is.

Maak kennis met een hindoeïstische priester die tradities op eigen wijze in stand houdt en met de activistische kunstenaar Made Bayak die de plastic problematiek op Bali onder de aandacht brengt met zijn plasticology art.

De expo neemt je mee op reis naar Bali. Ontdek rituelen die je als toerist niet snel zal ervaren, krijg inzicht in de koloniale geschiedenis, bekijk bijzondere objecten en maak kennis met het werk van moderne Balinese kunstenaars. Ga je mee? BALI – Behind the scenes, is te zien van 14 februari 2020 t/m 10 januari 2021 in het Tropenmuseum.

Plastic monster - Greenpeace

Een van de thema's in de expo is de plasticproblematiek op Bali. De plastic soup die tijdens het regenseizoen ontstaat is illustratief voor een wereldwijd probleem. Er wordt veel te veel plastic geproduceerd en verbruikt. En als we zo doorgaan, is er wereldwijd in 2050 vier keer zoveel plastic afval als nu. Om daar wat aan te doen, lanceerde Greenpeace in 2019 de Plastic Monster Ship Tour. Met deze campagne wil Greenpeace de producenten van plastic overtuigen minder plastic te produceren. Tijdens de shiptour werd een groot plastic monster aangeboden aan Unilever en Nestlé. Kinderen maakten kleine plastic monsters van wegwerpverpakkingen. In de expo zie je een aantal van deze monstertjes terug die gemaakt zijn door school-kinderen uit heel Nederland. Kinderen kunnen hier ook thuis mee aan de slag. Lees meer over het plastic monster en hoe er zelf eentje te maken.