Opening Sabi Suriname
Persbericht:

ORGANISATIE - Beste jaar ooit voor het Tropenmuseum

Met de tentoonstellingen Cool JapanVerlangen naar MekkaZieZo Marokko, Sabi Suriname en What a Genderful World trok het Tropenmuseum 224.000 bezoekers in 2019. Een groei van ruim 6% ten opzicht van het jaar ervoor. Daarmee gaat 2019 de boeken in als het best bezochte jaar tot nu toe.

Tentoonstellingen

De tentoonstelling Cool Japan brak sinds de opening meteen de bezoekersrecords, met bovendien een opvallend lage gemiddelde leeftijd. In februari opende Verlangen naar Mekka, waarmee het museum weer een geheel ander publiek naar het museum wist te trekken. Dat geldt ook voor de interactieve expo What a Genderful World die sinds oktober te zien is en hoog scoort op publiekswaardering. ZieZo Marokko, dat dit jaar plaats maakte voor Sabi Suriname, was de beste bezochte Tropenmuseum Junior-editie sinds de oprichting van het kindermuseum, bijna 45 jaar geleden.

Programmering

Ook met de overige programmering trok het Tropenmuseum veel belangstelling. Een gesprek met Colson Whitehead was volledig uitverkocht. De buurtsalon, een pop-up museum buiten de museummuren, zorgde voor verbinding met de buurt. ’s Werelds allereerste Oceanic Plasticarium – een kubus gevuld met 3000 liter plastic soep – was te zien in de Lichthal, een project van Dopper. En tenslotte werd de serie Ongemakkelijke Gesprekken gelanceerd, waarbij ongemakkelijke thema’s op een unieke manier bespreekbaar werden gemaakt.

Nationaal Museum van Wereldculturen

De musea van het Nationaal Museum van Wereldculturen (Tropenmuseum, Afrika Museum en Museum Volkenkunde) ontvingen gezamenlijk 420.000 bezoekers, een van de beste resultaten in de geschiedenis van de drie musea samen. Het Wereldmuseum, dat een samenwerkingsverband heeft met het NMVW, werd na heropening medio 2019 al door bijna 30.000 mensen bezocht.

Tropenmuseum is een museum over mensen en geeft samen met het Afrika Museum, Museum Volkenkunde en Wereldmuseum vorm aan de missie: inspireren tot wereldburgerschap. De collecties bevatten 450.000 objecten van over de hele wereld, die stuk voor stuk een menselijk verhaal vertellen. Deze verhalen gaan over universele thema’s zoals vieren, geloven, rouwen, vechten of versieren. Ze laten zien dat we op de verschillen na hetzelfde zijn: mens.