onze-koloniale-erfenis
Persbericht:

Presentatie tijdens speciale docentenopening op 22 juni

Op 23 juni opent het Tropenmuseum de nieuwe, vaste tentoonstelling Onze koloniale erfenis. Over hoe het koloniale verleden de wereld van nu mede heeft gevormd, en hoe mensen kolonialisme doorstonden. Bij de tentoonstelling komt het museum met een interactief educatieprogramma, gericht op het voortgezet onderwijs. De lancering van dit programma is op woensdag 22 juni, tijdens een speciale docentenopening. En in het bijzijn van jongerentheatergezelschap DE GASTEN en Lucelle Comvalius, Docent van het Jaar 2019.

Het lesprogramma bij Onze koloniale erfenis sluit aan bij geschiedenis, (wereld)burgerschap en maatschappijleer. En is te boeken vanaf september 2022.

Onze koloniale erfenis beslaat de hele eerste verdieping van het Tropenmuseum. Te zien zijn objecten, fotografie, schilderkunst, moderne beeldende kunst en kunst in opdracht. Verspreid over 10 zalen, met elk een eigen thema. Met de tentoonstelling wil het museum bijdragen aan het debat in de samenleving en zo een stap maken naar een meer rechtvaardige en gelijkwaardige wereld.

Meer gelijkwaardige wereld

Bijdragen aan een meer gelijkwaardige maatschappij is ook het uitgangspunt van het onderwijsprogramma van het Tropenmuseum. Dit programma voor het voortgezet onderwijs bestaat uit een tentoonstellingstour met interactieve werkvormen en een design thinking-workshop. De middelbare scholieren krijgen inzicht in hoe hedendaagse ongelijkheid wortels heeft in de koloniale periode. Ze leren over de geschiedenis van slavernij, racisme, uitbuiting van de aarde en worden gestimuleerd om zelf de verbinding naar het heden te maken.

Doe de koloniale scan en de privilege piramide

De ‘koloniale scan’ laat leerlingen bijvoorbeeld zien welke producten in hun huis een koloniale geschiedenis hebben. Met de ‘privilege piramide’ krijgen ze spelenderwijs inzicht hun eigen voordelen ten opzichte van anderen. Daarnaast zien ze in de tentoonstelling dat mensen altijd in verzet zijn gekomen tegen onderdrukking, soms met geweld maar vaak ook met kleine, creatieve verzetsdaden. Zoals het maken van muziek en dans of door de taal die gebruikt werd.

Design thinking voor de toekomst

Tijdens de design thinking-workshop staat de toekomst centraal. Wat voor samenleving willen zij maken voor hun kinderen? Hoe moet de wereld erover 100 jaar uitzien? Op deze manier werken ze actief aan een toekomstplan om racisme, vooroordelen en ongelijkheid in hun eigen omgeving te verminderen.

Lesmateriaal & luisterroute

Bij het programma zijn gratis online lessen ontwikkeld. Dit lesmateriaal is gemaakt in samenwerking met Fawaka WereldBurgerschap en is beschikbaar via het onderwijsplatform LessonUp. Ook is er voor scholen een gratis luisterroute te downloaden die de leerlingen van het Tropenmuseum naar het Slavernijmonument in het Oosterpark begeleidt. Jongerentheatergezelschap DEGASTEN ontwikkelde deze tour, met medewerking van het Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis (NiNsee).

22 juni: onderwijsjournalisten van harte welkom bij speciale docentenopening

Speciaal voor onderwijsprofessionals in het voortgezet onderwijs, mbo en erfgoedveld wordt op 22 juni een opening georganiseerd, met het volgende inhoudelijk programma:

• 14.30 - 15.00 uur | Welkom & ontvangst
  • 15.00 - 16.00 uur | Inhoudelijk programma met makers van de tentoonstelling, theatergroep DEGASTEN, Fawaka WereldBurgerschap, Reframing Studio over Design Thinking en Lucelle Comvalius (Docent van het Jaar 2019)
  • 16.00 - 17.00 uur | Bezoek aan de tentoonstelling Onze koloniale erfenis
  • 17.00 - 18.30 uur | Borrel in Café De Tropen

-----------------------------------------------------------------------

Noot voor de redactie, niet ter publicatie
De officiële docentenopening bijwonen op woensdagmiddag 22 juni? Of wilt u een interview inplannen met een van de collega's van het educatieteam? Neem contact op met persvoorlichting via pers@wereldculturen.nl of 06 30 25 41 43.

Klik hier voor meer informatie over Onze koloniale erfenis