Fotocredits: Manuwi
Persbericht:

Tropenmuseum: belangrijk verzoek op belangrijk moment

Op zaterdag 8 oktober heeft kunstenaar Manuwi C. Tokai een performance gehouden in het Tropenmuseum bij de tentoonstelling Onze koloniale erfenis. Deze performance was in overleg met en op uitnodiging van het Tropenmuseum samen met Beyond Walls en Read my world. Bij deze voordracht stonden voorouders centraal. Vanuit dat perspectief vroeg Manuwi C. Tokai aandacht voor een baby in het museumdepot, waarvan zij het vermoeden heeft dat deze uit de Surinaamse Kalinya Terewuyu gemeenschap komt. Ook heeft zij gevraagd dat de baby aan de gemeenschap overgedragen wordt. Inhoudelijk directeur van het Tropenmuseum, Wayne Modest: “Een belangrijk verzoek, op een belangrijk moment.”

Modest vervolgt: “Ik ben de kunstenaar dan ook dankbaar voor dit optreden en dit verzoek. Het past binnen wat we met Onze koloniale erfenis willen adresseren. Het komt bovendien op een belangrijk moment. Aangezien de regering momenteel haar beleid ontwikkelt op het gebied van koloniaal erfgoed. De kunstenaar heeft het verzoek ook aan de regering gestuurd. En dat is precies het juiste proces.

Onderzoek naar herkomst

Met de kunstenaar is nauw contact, voorafgaand aan de performance en ook nu. Of de baby behoort tot de Kalinya Terewuyu gemeenschap is onbekend. Dat is ook besproken met de kunstenaar.

Wat we weten is dat deze baby in 1923 in de collectie is gekomen vanuit de Artis collectie.
Onder andere vanuit die geschiedenis heeft het museum ook andere menselijke resten in zijn depot. Het Tropenmuseum exposeert deze nadrukkelijk niet. Wel doet het Tropenmuseum onderzoek naar de herkomst en naar hoe het beste om te gaan met deze erfenis. Dat doen we in contact met communities en (mogelijke) landen van herkomst. Met eigen onderzoek en met het internationale onderzoeksprogramma Pressing Matter bijvoorbeeld.

Inhoudelijk directeur Wayne Modest heeft de kunstenaar en diens gemeenschap uitgenodigd samen te werken in een nog op te zetten lange termijn project om meer aandacht te besteden aan de gevolgen van het kolonialisme voor inheemse communities. Ook wereldwijd. En hoe dat verleden kan worden hersteld.

---------------------------------------

Voor pers: bij vragen en voor meer informatie mail naar pers@wereldculturen.nl