Oceanic Plasticarium
Persbericht:

Tropenmuseum steunt project van Dopper tegen plastic soep

Plastic soep in het Tropenmuseum

Vandaag is ’s werelds allereerste Oceanic Plasticarium door Dopper onthuld in het Tropenmuseum. Deze kubus is gevuld met zo’n 3000 liter plastic soep, waarvan er nog eens miljoenen en miljoenen ronddrijven in onze oceanen.

Recent onderzoek wijst uit dat er meer dan 300 miljard kilo plastic in onze oceanen terecht is gekomen, terwijl er ieder jaar ook zo’n 8 miljard kilo bij komt. Met dit project biedt het museum onderdak aan Dopper, die met deze installatie in de lichthal een vuist maakt tegen single-use plastic en laat mensen het probleem met eigen ogen zien.

Stijn Schoonderwoerd, directeur Tropenmuseum: ‘De missie van Dopper overlapt uitstekend met die van het Tropenmuseum. Wij zijn een museum over mensen en willen bijdragen aan wereldburgerschap. Een wereldburger is bewust en betrokken bij de wereld om zich heen. Daarom stellen wij graag ons museum beschikbaar voor deze boodschap van Dopper.

Merijn Everaarts, oprichter Dopper: ‘Mensen zien plastic vervuiling vaak als een immens groot probleem, iets waar je als individu geen invloed op hebt. Met dit kunstwerk willen we dat veranderen. We moedigen iedereen aan om ownership te nemen. We hebben allemaal een aandeel in zowel het probleem als de oplossing. Door ons gedrag te veranderen, kunnen we zorgen dat het plastic probleem iets uit een ver verleden wordt. Daar hopen we op. Dat de plastic soep alleen nog in geschiedenisboeken te vinden is. En misschien in het Tropenmuseum.

Plasticvervuiling in de schijnwerpers

Op dit moment besteedt ook Museum Volkenkunde in Leiden volop aandacht aan plasticvervuiling in de tentoonstelling BALI - Welcome to Paradise. Op zondag 14 april organiseert het museum een lezing met surfer, bioloog en kunstenaar Merijn Tinga, bekend als de Plastic Soup Surfer, Theo Stijnen, directeur van PlasticsEurope Nederland, branche-organisatie voor kunststofproducenten, Karl Beerenfenger, mede-oprichter en expeditieleider By the Ocean we Unite, en Sanne Dissel, leerling aan het Visser ’t Hooft lyceum in Leiden. In 2020 reist deze tentoonstelling door naar het Tropenmuseum.