Verlangen naar Mekka
Persbericht:

Tropenmuseum toont de magnetische aantrekkingskracht van Mekka

Bijzondere collectie, VR-beleving en persoonlijke verhalen geven een uniek inzicht in de hadj

Voor een kwart van de wereldbevolking is Mekka dé plek waar je een keer in je leven geweest moet zijn. Jaarlijks nemen miljoenen moslims deel aan de hadj, de belangrijkste islamitische bedevaart naar Mekka, waaronder duizenden Nederlanders. Wat trekt de pelgrims? Welk verlangen drijft hen? Welke indrukken en ervaringen doen zij op, onderweg, ter plekke en na terugkomst? Verlangen naar Mekka, een tentoonstelling over deze indrukwekkende pelgrimstocht, is vanaf 15 februari te zien.

Aan de hand van persoonlijke verhalen van Nederlandse pelgrims neemt deze tentoonstelling de bezoeker mee naar Mekka, voor moslims de belangrijkste heilige plek. Hier staat de Ka’ba, het kubusvormige centrale heiligdom van de islam, omgeven door de Grote Moskee. Van over de hele wereld bidden moslims dagelijks in de richting van de Ka’ba.

Unieke virtual reality beleving

Schitterende voorwerpen en indringende reportages geven een veelzijdig beeld van deze religieuze en spirituele reis. Met een VR-bril kan de bezoeker zelf ervaren hoe het is om in Mekka te zijn. Voor moslims een aangrijpende (her)beleving en voor niet-moslims een unieke ervaring, aangezien Mekka alleen voor moslims toegankelijk is.

Objecten uit verschillende islamitische kunstcollecties

Al eeuwenlang inspireert de bedevaart naar Mekka veel kunstenaars en vorsten tot het (laten) vervaardigen van bijzondere objecten. In de tentoonstelling zijn meer dan 300 aansprekende stukken bijeengebracht uit verschillende islamitische kunstcollecties, waaronder de collectie van het Tropenmuseum. Met een grote verscheidenheid: van de 10e eeuw tot nu, van China en Indonesië tot Turkije en Marokko.

Bekleding van de heilige Ka’ba en hedendaagse kunst

De tentoonstelling toont een 4-meter hoge 19e eeuwse draagstoel, die kamelen meedroegen in de jaarlijkse hadj-karavaan van Caïro naar Mekka. Indrukwekkend zijn de antieke Kiswa-zijdeweefsels, rijkelijk versierd met goud- en zilverdraad, die de heilige Ka’ba bedekken. Daarnaast zijn er foto’s te zien van 19e eeuwse pelgrims en fragmenten van de eerste hadj-documentaire uit 1928, die gemaakt zijn door een Nederlander. Ook is er hedendaagse kunst te zien, zoals de installatie Magnetism van kunstenaar Ahmed Mater, die de aantrekkingskracht van de Ka’ba symboliseert.

Verlangen naar Mekka geeft een bijzonder inzicht in een van de grootste religieuze, spirituele en culturele fenomenen ter wereld. De tentoonstelling is vanaf 15 februari 2019 tot en met 12 januari 2020 te zien in het Tropenmuseum in Amsterdam. Verlangen naar Mekka is een samenwerking met het British Museum in Londen, waar de tentoonstelling Hajj: journey to the heart of Islam in 2012 was te zien.