Museumovermensen

Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen

Op de verschillen na, hetzelfde: mens

Sinds 2014 is Wereldmuseum Amsterdam, Leiden en Berg en Dal (voorheen bekend als het Tropenmuseum samen met het Afrika Museum en Museum Volkenkunde) onderdeel van de Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen (NMVW). Musea over mensen, die willen inspireren tot een open blik op de wereld en bijdragen aan wereldburgerschap.

In mei 2017 is het Wereldmuseum Rotterdam als samenwerkingspartner verbonden aan het NMVW en delen we naast de collectie ook dezelfde missie.

Vanaf 4 oktober 2023 gingen het Tropenmuseum in Amsterdam, Afrika Museum in Berg en Dal en Museum Volkenkunde in Leiden samen met Wereldmuseum Rotterdam verder onder één naam: Wereldmuseum.

MUSEUM OVER MENSEN

Onze objecten vertellen je dat we in deze wereld lachen en liefhebben, vieren en dansen, dat we huilen en rouwen, bidden en vechten. Onze objecten laten je zien dat we in deze wereld geven en nemen, koesteren en vernietigen, dat we dromen en verlangen, creëren en veranderen. Onze objecten bewijzen je dat we in deze wereld samen buitengewoon mens zijn, tragisch onvolkomen maar tegelijkertijd ook zo mooi. Onze objecten zeggen je dat we in deze wereld verschillend zijn en toch ook allemaal hetzelfde: mens

Op de verschillen na, hetzelfde: mens