Sabi en Oom kenneth
Persbericht:

Wereldmuseum Junior lanceert een interactieve online campagne bij de familietentoonstelling Sabi Suriname.

Wereldmuseum Junior en reclamebureau Kapooow lanceren een interactieve onlinecampagne bij de familietentoonstelling Sabi Suriname.

Door middel van een brand experience filter op Instagram en de nieuwe serie animaties van ‘Oom Kenneth vertelt’, triggert de campagne de jonge doelgroep daar waar die zich bevindt, op social media.  

In de tentoonstelling Sabi Suriname in Wereldmuseum Amsterdam reist de nieuwsgierige Surinaamse jongen Harvey af naar het Suriname depot van het museum waar zijn oom Kenneth werkt. Op verdieping -7 ontdekt hij een tot dan toe onbekende wereld achter een magische wand. Door de verhalen van oom Kenneth leert Harvey hier alles over het land Suriname en de prachtige natuur, kleurrijke cultuur en heerlijke gerechten. 

Met dit avontuur start de interactieve onlinecampagne ‘Oom Kenneth vertelt’, speciaal ontwikkeld voor de social mediakanalen van het Wereldmuseum Amsterdam door reclamebureau Kapooow. Door middel van storytelling voor, tijdens én na het bezoek blijft de jonge bezoeker in contact met Oom Kenneth en Harvey. Door het unieke tentoonstellingsconcept door te vertalen naar social media, kan de jongere doelgroep ook buiten de museummuren om met Sabi Suriname in contact blijven

Oom Kenneth vertelt.

In de inclusieve campagne ‘Oom Kenneth vertelt’ maakt de jonge doelgroep kennis met Harvey en zijn oom Kenneth middels een korte animatie over de ontdekking van verdieping -7 (zie trailer ). De animatie is een sneak preview van wat Harvey heeft ontdekt en wat de jonge bezoeker ook kan ontdekken. De animatie nodigt uit om de tentoonstelling te gaan bezoeken doordat in de laatste scene de kijker oom Kenneth, Harvey en zijn vrienden ziet terwijl zij vol verbazing bij de magische wand op -7 staan en de kijkers veelbelovend aankijken.

Deze animatie is het startpunt van de nieuw te lanceren serie speciaal voor IGTV (Instagram TV). In elke aflevering, wordt een Surinaamse feestdag uitgelicht die ook in de tentoonstelling terugkomt, zoals het Kwaku Festival of de Dag van de Marrons. Zo zie je bijvoorbeeld popartiest Kenny B. die bij oom Kenneth op bezoek is en vertelt hoe hij de Dag van de Marrons viert.  De animaties worden via de verschillende social mediakanalen van het museum gedeeld en extra als commercial op tv en in de bioscoop in regio Amsterdam ingezet. Zo wordt het verhaal van Sabi Suriname buiten de museummuren gebracht door een preview te geven van wat men kan beleven in de tentoonstelling

Nieuwe manier van doelgroep bereiken – de Instagram filter

Daar waar veel musea zich richten op de cultuurminnaars heeft het Wereldmuseum Amsterdam ook een belangrijke doelstelling gesteld om de jonge generatie te bereiken. De campagne beweegt zich, waar ook de jonge doelgroep zich beweegt. Een onderdeel van de campagne is het brand experience filter dat speciaal voor Instagram is ontwikkeld. 

Door de Instagram filter kunnen kinderen vooraf kennis kunnen maken met Harvey. Je stapt in het campagnebeeld van Sabi Suriname, een deur gaat open en er landt een grote Kiskadie vogel op je hoofd terwijl je Surinaamse muziek hoort. 

Bij een bezoek aan Sabi Suriname kunnen families met kinderen voorafgaand aan de reis naar verdieping -7 een QR code scannen en ook al met het filter spelen. 

QR Code Sabi

Over Kapooow

Kapooow is een reclamebureau dat zich richt op interactieve en inclusieve campagnes, voor merken als KWF Kankerbestrijding, Eye Filmmuseum, DeLaMar Theater en het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

De campagne tracht in de belevingswereld van potentiële bezoekers te komen, door grootstedelijke cultuur en de bijbehorende mensen op nog niet eerder vertoonde wijze te laten zien, horen en voelen. Zonder daarbij te vervallen in stereotypes. Het doel hierbij is dat de doelgroep zelf ook de content verspreid, omdat zij op een cultureel relevante manier worden benaderd. Via deze wijze draagt de campagne bij aan de overkoepelende missie van Wereldmuseum Junior; het stimuleren van een open blik op de wereld. Ook achter de schermen is een inclusieve werkwijze gehanteerd. Zo zijn de illustratiestijl en key visuals ontwikkeld door de Surinaams-Nederlandse kunstenaar en graffiti legende Maurice van Zante en is er voor de stem van Harvey een samenwerking ontstaan met de jeugdtheaterschool in Amsterdam Zuid-Oost. Acteur Kenneth Herdigein spreekt de stem van zijn oom Kenneth, de museummedewerker in.

Over Sabi Suriname Sabi Suriname is de populaire familietentoonstelling in het Wereldmuseum Amsterdam. Het Kidsweek panel testte de tentoonstelling met het cijfer 8,5 vanwege de vele leuke activiteiten die je kan doen.  De tentoonstelling is elke zaterdag en zondag te bezoeken, in de schoolvakanties op alle dagen. Meer informatie over de tentoonstelling en het museum is te vinden op amsterdam.wereldmuseum.nl.

Over Nationaal Museum van Wereldculturen Het Nationaal Museum van Wereldculturen (Wereldmuseum Amsterdam, Wereldmuseum Leiden en Wereldmuseum Rotterdam) geven samen vorm aan de missie: inspireren tot wereldburgerschap. De collecties bevatten 450.000 objecten van over de hele wereld, die stuk voor stuk een menselijk verhaal vertellen. Deze verhalen gaan over universele thema’s zoals vieren, geloven, rouwen, vechten of versieren. Ze laten zien dat we op de verschillen na hetzelfde zijn: mens.   

---

noot voor redactie, niet voor publicatie

Voor meer informatie en/of interviewaanvragen neemt u contact op met Coromandel Brombacher via coromandel.brombacher@wereldculturen.nl of 06-53152835.