Tony's Chocolonely, tentoonstelling
Persbericht:

Tropenmuseum vertelt de bittere verhalen achter chocola

Persoonlijke verhalen van kindarbeiders op cacaoplantages.

Vanaf 20 september is de tentoonstelling BITTER Chocolate Stories in het Tropenmuseum in Amsterdam te zien. Op indringende wijze worden de verhalen van vijftien kindarbeiders op cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust in beeld gebracht. Vanwege de opening en de samenwerking met Tony’s Chocolonely krijgen bezoekers tijdens het weekend van 22 en 23 september gratis toegang tot het museum op vertoon van een reep Tony’s Chocolonely.

Kindarbeiders
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Vijftien van hen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Bassirou, Valerie, Augustin, Sarata, Mohamed, Cedric, Ghislain, Issaka, Bèbè, Kassoum, Laeticia, Alexis, Cathérine, Josias en Edyon.

Deze kinderen zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. De bezoeker wordt meegenomen naar de cacaoplantages, komt meer te weten over de kinderen en hun ouders, de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen.

Persoonlijke verhalen
De kinderen zijn geportretteerd in een geïmproviseerde fotostudio door een van de meest getalenteerde Afrikaanse fotografen van dit moment: Joana Choumali uit Ivoorkust. De Nederlandse journalist Marijn Heemskerk interviewde hen. Daarnaast schreef zij een aantal achtergrondverhalen. Deze context geeft samen met infographics inzicht in de geschiedenis van de cacaoproductie, in de sociaal-economische positie van boeren in West-Afrika en in de initiatieven die zijn ondernomen om kinderarbeid tegen te gaan.

BITTER Chocolate Stories is een productie van Tony's Chocolonely en Paradox uit 2017, in samenwerking met fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk en Bernadette Ouédraogo, voorzitter van GRADE-FRB.

Samenwerking Tropenmuseum en Tony’s Chocolonely
Tony’s Chocolonely en het Tropenmuseum zijn missie gedreven organisaties en zullen de komende drie jaar samenwerken aan verschillende inhoudelijke projecten. Beide partijen gebruiken elk op eigen wijze hun middelen om inclusiviteit te bevorderen en ongelijkheid ongedaan te maken. Met deze samenwerking worden de krachten gebundeld om samen meer maatschappelijke impact te kunnen maken. Het eerste project is het tentoonstellen van BITTER Chocolate Stories in het Tropenmuseum.

Noot voor de redactie

Neem voor meer informatie contact op met Amber van Schagen, PR & Brand Manager
T. 088 0042 931 E. pers@tropenmuseum.nl
Bijgesloten beeldmateriaal is rechtenvrij te gebruiken in relatie tot dit persbericht, met vermelding van credits.