Race Science, Physical Anthropology & the Ethnographic Museum
Online Event - 21 januari

Race Science, Physical Anthropology & the Ethnographic Museum

GESPREK | 21 JAN 2021 | 17:00 - 19:00 CET | ZOOM | ENGELSTALIG

Dit evenement is het vijfde gesprek van een reeks gesprekken over ras, racisme en antiracisme in/en het museum, met de titel "Een toekomst waarin racisme geen plaats heeft". Deze serie besteedt aandacht aan de manier waarop recente wereldwijde antiracisme protesten en mobilisaties de verantwoordelijkheid van openbare instellingen aan de kaak stellen en bevragen.

Waar we in de vorige vier gesprekken ingingen op het potentieel (of gebrek daaraan) van instellingen om structureel antiracistisch werk te verzetten, bespreken we deze keer de geschiedenis en institutionele inbedding van het raciale denken. Hoewel het al lang duidelijk is dat ras een sociaal construct is, dat het eigenlijk niet echt bestaat, heeft het raciale denken nog steeds een hardnekkige grip op onze verbeelding. Tijdens dit gesprek willen we samen onderzoeken welke rol musea en andere instellingen hebben gespeeld in de totstandkoming en verspreiding van ideeën over ras.

Voor dit gesprek hebben we Amade M’charek, Subhadra Das en Ageliki Lefkaditou uitgenodigd.

Aanmelden kan alvast via deze zoom link

Meer informatie vind je hier

Amade M’charek
Subhadra Das