Klimaat, Kirsten van Santen

Verandert het klimaat jouw cultuur?

Als de zeespiegel stijgt.

De verandering van het klimaat heeft ingrijpende gevolgen: ijs dat smelt in het Arctisch gebied en eilanden die zinken in de Grote Oceaan. Maar hoe bewaar je je cultuur als jouw land verdwijnt?

Dit paviljoen laat zien welke verhalen je vertelt aan je kinderen en welke voorwerpen je koestert, aan de hand van voorbeelden van de Marshalleilanden. Dichter en klimaatactivist Kathy Jetnil-Kijiner sprak voor Things That Matter een bijzondere soundscape in. Daarin vertelt zij waarom de tentoongestelde objecten zo belangrijk zijn voor haar cultuur en hoe die cultuur op het punt staat te verdwijnen: wanneer de zeespiegel verder stijgt, zijn deze objecten de laatste tastbare overblijfselen van haar cultuur. Het zet bezoekers aan het denken over klimaatverandering, duurzaamheid en cultureel erfgoed.

Beeld: Kirsten van Santen / Tropenmuseum