Afterlives
2 oktober 2019

Afterlives: Slavernij, kolonialisme en hedendaagse globale ongelijkheid

Slavernij behoort nog steeds niet tot het verleden, maar vindt zijn weg vandaag de dag in de vorm van (seksuele) uitbuiting van mensen en onmenselijke arbeidsomstandigheden in landen van over de hele wereld.

Moderne slavernij

Welke vormen van hedendaags slavernij zijn er? Wat zijn de verschillen en overeenkomsten? En welke impact maakt het slavernijverleden op hedendaagse slavernij? Samen met vooraanstaande academici, kunstenaars, denkers en activisten onderzoeken wij de relatie tussen historische en moderne slavernij.

Social media als katalysator voor het gesprek

Eind 2018 werd social media overspoelt met video’s van hedendaagse slavernijpraktijken in Libië. Deze video's werden verspreid om solidariteit te verzamelen, om steun te vragen van sociale bewegingen, mondiale bestuursorganen en nationale staten. De morele verontwaardiging die op sociale media naar voren kwam stond niet los van de geschiedenis, met veel mensen die deze ontmenselijkende praktijk verbinden met eerdere vormen van slavernij en gewelddadige dwangarbeid. Moderne slavernij is de term die wordt gebruikt om diverse hedendaagse vormen van ontmenselijking en uitbuiting te beschrijven, waaronder mensenhandel, voornamelijk onder vrouwen en kinderen, voor seksuele uitbuiting of uitbuiting onder onmenselijke arbeidsomstandigheden.

Sprekers

•    Researcher Daphina Misiedjan (Utrecht University)
•    Researcher Lennon Mhishi (Liverpool University)
•    Marina Otero-Verzier (Director Research & Development, Het Nieuwe Instituut)
•    Ferdi Thajib (Kunci collective)

• Wanneer: 2 oktober
  • Waar: Lichthal
  • Tijd: 19.30-22.00 uur
  • Tickets: € 8,-
  • Engelstalig programma

De museumkaart is niet geldig voor dit event.

Een gedeelde geschiedenis - Tropenmuseum

Een Gedeelde Geschiedenis - eventreeks

Deze conferentie maakt deel uit van de doorlopende serie Gedeelde Geschiedenis, waarin we onderzoeken hoe slavernij doorwerkt in het huidige leven en we kijken naar het koloniale deel van slavernij in het lopende onderzoeksproject Materializing Slavery van het Research Center for Material Culture (het onderzoeksinstituut van het Tropenmuseum, Afrika Museum en Museum Volkenkunde).

Lees meer informatie over het Materializing Slavery-project