5 mei 2022

Filosofisch ontbijt: over vrijheid en verbondenheid

Tropenmuseum x Brainwash Festival

Op 5 mei organiseren het Tropenmuseum en Brainwash Festival een filosofisch vrijheidsontbijt van 8.00 – 10.00 uur in De Tropen café-restaurant. Ben je er ook bij?

Programma

Keuzevrijheid, zelfbeschikking, gaan en staan waar je wilt. We koesteren onze vrijheden, maar wat bedoelen we als we het over vrijheid hebben? De afgelopen twee jaar werd (pijnlijk) duidelijk hoe polariserend verschillende opvattingen van vrijheid kunnen werken. Tegelijkertijd worden we met onze neus op de feiten gedrukt: we zijn veel meer van elkaar afhankelijk dan we soms willen toegeven. In tijden van oorlog aan de randen van Europa komen vragen over vrijheid extra op scherp te staan.

vrijheidsontbijt

Met historicus Annelien de Dijn duiken we tijdens het Vrijheidsontbijt in de woelige geschiedenis van vrijheid. Waarom zijn we zo in de war over vrijheid? En wie bepaalt wat vrijheid is? Zij gaat hierover in gesprek met journalist Naeeda Aurangzeb. Met filosoof en spoken word artiest Lev Avitan onderzoeken we wat een solidair vrijheidsbegrip voor ons allemaal kan betekenen. Singer songwriter Nana Adjoa neemt haar basgitaar mee en zorgt met haar nieuwsgierige poëtische teksten voor sfeervolle muziek.

Aan de ontbijttafel ontrafelen we een nieuw begrip van iets wat ons allemaal dierbaar is.

Wanneer: 5 mei 2022

Tijd: 8.00 – 10.00 uur

Locatie: De Tropen café-restaurant (grenzend aan het Tropenmuseum), ingang via het terras aan het Oosterpark.

Prijs: 15 euro voor het programma inclusief driegangen ontbijt (exclusief museumentree). Tickets kun je onderaan deze pagina kopen!

brainwash festival logo
Dit evenement is een samenwerking tussen Tropenmuseum en Brainwash Festival.

Met:

Annelien de Dijn

Hoogleraar moderne politieke geschiedenis Annelien de Dijn deed tien jaar lang onderzoek naar vrijheid. In haar boek Vrijheid. Een woelige geschiedenis neemt Annelien je mee door 2500 jaar denken over vrijheid. In een tocht via vele filosofen ontdekt zij dat de betekenis van vrijheid behoorlijk is verschoven. Onze hedendaagse kijk op vrijheid hebben wij volgens haar niet langer te danken aan de vrijheidsliefhebbers van de revolutie, maar aan de vijanden van de democratie. Vrijheid is onderscheiden met de Prose Award 2021.

portret Annelien de Dijn
Annelien de Dijn

Naeeda Aurangzeb

Journalist en radio- en tv-presentator Naeeda Aurangzeb bundelde in haar boek 365 Dagen Nederlander de stereotyperende, discriminerende en islamofobe opmerkingen die ze op een willekeurige dag van het jaar toegeworpen krijgt, door collega’s én door vrienden. In haar nieuwe boek 365 Dagen Vrouw legde ze vervolgens al het seksisme bloot waarmee ze op dagelijkse basis te maken krijgt. Over wiens vrijheid spreken we eigenlijk?

Portret Naeeda Aurangzeb
Naeeda Aurangzeb - Foto door: Merlijn Doomernik

Lev Avitan

Lev Avitan is filosoof, spoken word artiest en theatermaker, maar het liefst alle drie tegelijk. In zijn werk vind je kritische reflecties op de maatschappij en een intieme onderzoek naar zichzelf in de wereld. Tevens is hij columnist voor het platform Vrijdenkers en eerder droeg hij voor op spoken word evenementen als Mensen Zeggen Dingen, Woorden Worden Zinnen en festivals als Lowlands en Down the Rabbit Hole.

Portret Lev Avitan
Lev Avitan

Nana Adjoa

De Amsterdamse singer-songwriter Nana Adjoa is een muzikale ontdekkingsreiziger en gewapend met een vaardigheid voor poëzie. Achter de gewaagde benadering van songwriting van de multi-instrumentalist schuilt een onwankelbaar gevoel van nieuwsgierigheid en een openheid voor eindeloze mogelijkheden.

portret Nana Adjoa
Nana Adjoa

Tickets (Uitverkocht)

Koop hieronder je ticket. De prijs van 15 euro is voor het inhoudelijke programma inclusief driegangen ontbijt met welkomst mocktail.

Wil je na het ontbijt nog het museum bezoeken (en ben je niet in het bezit van een Museumkaart of andere vrijkaart), dan kun je een ticket kopen inclusief museumentree. Ben je onder de 18 jaar? Dan is museumentree voor jou goedkoper en kun je dus het ticket kopen inclusief museumentree tot 18 jaar.

* Ticket update: Dit event is uitverkocht. Mocht iemand een gekocht ticket annuleren, dan komt dat automatisch hieronder weer in de verkoop.

:host { --enviso-primary-color:#ea4e55; --enviso-secondary-color:#ea4e55; font-family: Arial; } .enviso-offer-filters-wrapper { display: none; } #ticket-description { ???????????? display: none; ???? } .enviso-title { ???????????? display: none; ???? } .enviso-tickets.enviso-tickets-mobile { display: grid; grid-template-columns: calc(50% - 1em) calc(50% - 1em); align-items: stretch; } :host .enviso-tickets-mobile enviso-ticket-item { float: none; margin-right: 1em; width: auto; } :host enviso-ticket-item { margin-bottom: 1em; margin-right: 1em; box-sizing: border-box; } .enviso-dialog-content { background-color: #DDF4F2; }