David Olusoga
28 juni 2023

Keti Koti Lezing 2023 – De stilte verbroken (Uitverkocht)

De stilte verbroken

De Keti Koti Lezing is een belangrijke gelegenheid om stil te staan bij de geschiedenis van de slavernij en hoe dit gruwelijke verleden nog altijd doorklinkt in het heden. De lezing maakt dit jaar deel uit van het programma Herdenkingsjaar Slavernijverleden, door de overheid uitgeroepen van 1 juli 2023 tot 1 juli 2024. Deze lezing is uitverkocht, maar zal live worden gestreamd via het Tropenmuseum YouTube kanaal. We nodigen iedereen van harte uit voor deze bijzondere avond, om samen na te denken over de betekenis van vrijheid en rechtvaardigheid voor ons allemaal.

Bekijk de livestream hier op woensdag 28 juni

Praktisch:

• Datum : woensdag 28 juni
  • Tijd : van 19.30 - 21.00 uur. Inloop vanaf 18.30 uur
  • Locatie : in de Lichthal van het Tropenmuseum
  • Entree : max. 300 deelnemers. Entree vrij, maar reserveren ticket verplicht
  • Aanmelden: het evenement is volgeboekt, maar je kunt nog wel meekijken via de livestream op deze pagina of via ons Youtube kanaal

Het NiNsee en het Tropenmuseum zijn verheugd de Keti Koti Lezing 2023 op woensdag 28 juni gezamenlijk aan te kondigen. Dit jaar zal David Olusoga de lezing uitspreken. Olusoga, hoogleraar Publieksgeschiedenis aan de Universiteit van Manchester, zet zich als historicus, filmmaker en (televisie)presentator in voor de erkenning van mensen van kleur en hun rol in de wereldgeschiedenis.

De rol van de trans-Atlantische slavenhandel en de slavernij in de nieuwe wereld in de ontwikkeling van de Europese economieën en culturen is vele decennia - in sommige gevallen zelfs eeuwenlang - opzichtig verborgen gehouden: in alle openheid en desondanks onzichtbaar. Begin 21ste eeuw kwam een ongekende onderzoekswoede op gang, in een poging af te rekenen met deze geschiedenis. Overheden, bedrijven, (liefdadigheids)instellingen, universiteiten, kranten en zelfs nazaten van dynastieën slavenhandelaars en slavenhouders haalden onderdrukte geschiedenissen naar boven, soms gevolgd door enige vorm van herstelrecht.

David Olusoga high res
David Olusoga

Die historische omslag heeft niet alleen nieuwe, ongemakkelijke hoofdstukken toegevoegd aan voorheen zo comfortabele (want onbetwiste) nationale geschiedenissen, maar stelt ook de meer diepgaande vraag welke sociale functie geschiedenis in de 21ste eeuw kan en zou moeten hebben.

De Keti Koti Lezing is in het Engels en begint om 19.30 uur in de monumentale Lichthal van het Tropenmuseum, Linnaeusstraat 2, Amsterdam. Toegang is gratis. Tickets zijn verkrijgbaar via de website van het Tropenmuseum. Op 28 juni geeft het ticket ook gratis toegang tot de nieuwe vaste tentoonstelling Onze koloniale erfenis.

Programma 28 juni I Tropenmuseum Amsterdam

Moderator:  Wayne Modest