Ongemakkelijke Gesprekken
20 oktober 2019

Ongemakkelijke gesprekken: Kan de ooievaar jou niet vinden ofzo?

Vruchtbaarheid en (on)gewenste kinderloosheid.

Kan de ooievaar jou niet vinden ofzo?

Zeg, zou je niet eens gaan beginnen? Jonger word je niet, is de tweede al op komst? Of juist: drie kinderen? Zou je niet wat meer aan het klimaat denken? Het taboe op het openlijk bespreken van het uitblijven van een zwangerschap en (on)wenselijk kinderloos zijn is groot. Waarom is dat zo en hoe kunnen we dit bespreekbaar maken? En met wie wil je hier überhaupt over praten: vrienden, familie, met collega’s? Kunnen we iets doen aan de onzichtbare normen die wij elkaar opleggen? Vruchtbaarheid is niet alleen een eeuwenoud antropologisch thema, zonder dat je het altijd merkt houdt het ontzettend veel mensen dagelijks bezig.

Praat mee op 20 oktober over vruchtbaarheid en (on)gewenste kinderloosheid.

Informatie:

Datum: 20 oktober
Tijd: 14.00-16.00u
Locatie: Studio, Tropenmuseum
Ticket: €2,5; (geen reguliere entree verplicht)
beperkte beschikbaarheid!
Bezoek ook de eventpagina op Facebook

De serie Ongemakkelijke Gesprekken

Het liefst gaan we ongemakkelijke situaties uit de weg. Maar waarom eigenlijk? Door ongemakkelijke thema’s bespreekbaar te maken komen we meer over elkaar te weten en leren we elkaar beter te begrijpen.
Het Tropenmuseum organiseert de serie Ongemakkelijke Gesprekken over sociale en culturele botsingen en taboes. Met elkaar zoeken we naar antwoorden op actuele, maatschappelijke vraagstukken en naar meer bewustwording en wederzijds begrip. De vorm is actief, dus geen lezing, debat of podium vol experts, maar een ruimte voor nieuwe ontmoetingen en constructieve dialogen. We sluiten gezamenlijk af in Café De Tropen.

Volgende thema’s:

17 november: Gendervrij, iedereen blij?
Genderneutrale wc’s, kinderkleding en speelgoed. Natuurlijk steeds vanzelfsprekender of geroep van een kleine groep?

15 december: Help, de feestdagen komen eraan!
Wie dringt zich aan wie op? Waar loop je als single tegenaan en hoe los je het op? Is eenzaamheid sterker voelbaar rond deze tijd en groeit het juist in het digitale tijdperk?  Over verwachtingen, niet zielig (willen) zijn en eenzaamheid.