Breaking Black Stereotypes
27 oktober 2022

Tropenmuseum x Brainwash 2022: Breaking Black Stereotypes

Donderdag 27 oktober 2022. Inloop vanaf 19.00, start inhoudelijk programma: 20:00 uur

Superhelden als Black Panther, Nakia, Sister Knight en Blade zetten een nieuwe standaard voor de manier waarop mensen van kleur in films, series en reclames worden verbeeld. Bestaande clichébeelden veranderen in rap tempo onder druk van kijkers en makers. Toch blijven sommige stereotypes hardnekkig. In tegenstelling tot Black Panthers fictieve thuisland Wakanda wordt ‘Afrika’ nog altijd in eenzijdige beelden gevangen: als een droog, rood safari-landschap geteisterd door armoede.

Tijdens Tropenmuseum x Brainwash Festival: Breaking Black Stereotypes onderzoeken we, samen met Omroep Zwart-presentator Milouska Meulens, clichés én alternatieven. Hoofdgast van de avond is de Britse schrijver en Vice-journalist Dipo Faloyin, die in zijn boek Afrika is geen land afrekent met eenzijdige beeldvorming. Inhoudelijk directeur en professor Wayne Modest geeft een minicollege over de kracht van beelden. Journalist en media-activist Janice Deul schijnt haar licht op de mode-industrie, en Baba Touré, eigenaar van social media agency Hammerfest, laat zien hoe mediaformats complexe boodschappen kunnen overbrengen zonder in te leveren op snelheid en aantrekkingskracht.

19.00 Inloop en mogelijkheid om Onze koloniale erfenis te bekijken

20.00 Welkom door moderator Milouska Meulens

20.05 Images Matter
Introductie inhoudelijk directeur Wayne Modest

Wat is de kracht van beeld en wat kan bekrachtiging van stereotype beeldvorming teweegbrengen?

20.15 Africa is not a country
Talk & gesprek met Dipo Faloyin

20.50 Change in fashion & media
Visuele column door Janice Deul

21.05 Breaking stereotypes in advertising
Talk & gesprek met Baba Touré

21.25 Afsluiting & einde programma

Bio's sprekers

Milouska Meulens

Milouska Meulens is radio- en tv-presentatrice en werkt momenteel voor Omroep Zwart. Eerder maakte ze enkele van de beste journalistieke programma's die het Mediapark te bieden heeft: Zembla, het NOS Jeugdjournaal, Vroege Vogels en De Nacht is ZWART. Meulens schrijft ook kinderboeken en colums. Milouska presenteert het donderdagavondprogramma in het Tropenmuseum.

Milouska Meulens

Wayne Modest

Prof. Dr. Wayne Modest is sinds 2021 inhoudelijk directeur van Nationaal Museum van Wereldculturen en Wereldmuseum Rotterdam. Daarvoor was hij hoofd van het Research Center of Material Culture (RCMC) van de museumkoepel. Voor zijn tijd bij het Tropenmuseum vervulde hij diverse managementfuncties in musea in het Verenigd Koninkrijk en Jamaica. Modest is ook buitengewoon hoogleraar Material Culture and Critical Heritage Studies aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Wayne Modest

Dipo Faloyin

Waarom wordt Afrika nog steeds in eenzijdige stereotypes gevangen? Welke clichés kunnen we eindelijk eens begraven? Dipo Faloyin is senior-redacteur en schrijver bij VICE, waar zijn werk een specifieke focus heeft op ras, cultuur en identiteit in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Faloyin werd geboren in Chicago, groeide op in Nigeria en woont momenteel in Londen. Zijn boek Africa Is Not A Country verscheen in 2022. Tijdens het programma in het Tropenmuseum gaan we hierover met hem in gesprek.

Dipo Faloyin
Dipo Faloyin. Foto: Amandine Rorison-Powell

Janice Deul

De immer stylish Janice Deul onderzoekt en becommentarieert al jaren uitingen in mode en media. Wat valt haar op aan de manieren waarop mensen van kleur in beeld worden gebracht? En is er sprake van een kentering? Tijdens ons programma in het Tropenmuseum deelt zij haar observaties met het publiek. Janice Deul is journalist en media-activist, co-writer van het Little Black Hair Book en maakt zich via haar platform Diversity Rules sterk voor meer diversiteit in mode en magazines.

Janice Deul
Janice Deul. Foto: Melanie Marsman

Baba Touré

Hoe kunnen complexe boodschappen eenvoudig worden gebracht, zonder mensen te kwetsen? En zonder het verhaal helemaal plat te slaan? Baba Touré is eigenaar van Hammerfest (social media & reclamebureau) en zag reclameboodschappen vooral de afgelopen twee jaar veranderen. Hij vertelt hoe stereotypering werkt in het brein en laat tijdens het programma naast positieve voorbeelden ook reclames zien die de plank flink misslaan.

Baba Touré

Praktisch

Voertaal
Dit programma is in het Engels.

Tickets
Een kaartje voor het programma kost €15. Jouw kaartje koop je hier. Met een Museumjaarkaart krijg je helaas geen korting.

Tentoonstelling bekijken
Dit programma sluit aan bij de expo Onze koloniale erfenis in het Tropenmuseum. In het uur voorafgaand aan het programma ben je zeer welkom om de tentoonstelling te komen bekijken.

Brainwash Festival
Dit programma van het Tropenmuseum is gemaakt in samenwerking met Brainwash Festival, dat plaatsvindt van donderdag 26 t/m zondag 30 oktober 2022 op verschillende mooie locaties in Amsterdam. Op Brainwash Festival 2022 kantelen baanbrekende filosofen, wetenschappers, theatermakers en schrijvers de blik op onszelf en de wereld waarin we leven.