ongemakkelijke gesprekken
18 november 2018

Try-out #2 Ongemakkelijke gesprekken

Micro-agressie

Maar ik ben gewoon nieuwsgierig!

• Maar waar kom je ECHT vandaan?
  • Je mag er nog best zijn voor je leeftijd!
  • Weet je wel zeker dat je homo bent?
  • Zeg, zou jij die taart niet beter kunnen laten staan?

Huh? Micro- agressie?

Micro-agressie is een overgewaaid begrip uit Amerika voor subtiel vijandige opmerkingen.

Mensen van kleur hebben hier regelmatig mee te stellen. Maar ook leeftijd ("meisje/vrouwtje"), gender ("ben je nu een man of een vrouw?"), lichaamsbouw ("gelukkig heb je wel een hele mooie binnenkant") en seksualiteit ("misschien heb je de juiste nog niet ontmoet?") roepen onhandige tot stuitende opmerkingen op. Ook goedbedoelde complimenten ("wat spreek je goed Nederlands") zorgen voor ongemakkelijke situaties en pijnlijke momenten.

Wat doet het en hoe gaan we ermee om?

Wat zegt iemand (bedoeld of onbedoeld) met zijn vragen? Hoe ga je hier mee om? Help je degene die de opmerking plaatst om het voortaan anders te doen? Wat kunnen we van elkaar leren?

• Deel jouw ervaring in een (On)mogelijk gesprek* van Lotte van de Berg van Building Conversation
  • Experts en ervaringsdeskundigen over micro-agressie onder leiding van cabaretier Leon van der Zanden.
  • Performance Charmaine Noten en Sheralynn Adriaansz
  • Hoe kun je reageren op micro-agressie? Leren op basis van successen via Appreciative Inquiry
  • Borrel en napraten in De Tropen, Café en Restaurant

Beperkt aantal plaatsen.
Komen = meedoen

Ongemakkelijke gesprekken

Ongemakkelijke gesprekken in het Tropenmuseum

Ongemakkelijke gesprekken gaan over culturele botsingen en taboes. De vorm is actief. Geen lezing of debat, je gaat echt zelf in gesprek. Zo oefen je om voortaan zelf voorbij ongemak te gaan in herkenbare situaties.

Kosten: € 2,50 (je kunt je vanaf 13.45 uur melden bij de entree-balie van het Tropenmuseum, als je alleen komt voor het ongemakkelijke gesprek dan hoef je geen extra entreekaartje voor het museum te kopen. Kom je eerder om ook het museum te bezoeken, dan dien je gewoon een entreekaartje te kopen). Koop hier je online ticket, beperkt aantal plaatsten beschikbaar!