sabi
3 juli 2022

Viering Keti Koti in Sabi Suriname

Keti Koti betekent in het Surinaams ‘Ketenen Verbroken'. Zo heet de dag waarop in Nederland elk jaar op 1 juli de slavernij herdacht wordt en de vrijheid gevierd. Ongeveer 150 jaar geleden kwam er een einde aan de slavernij in Suriname en de eilanden in Caribische zee die door Nederland gekoloniseerd waren. Kom meer te weten over deze geschiedenis tijdens een Keti Koti familietour in Sabi Suriname of drum mee met de workshop Apinti.

Viering Keti Koti in Sabi Suriname

Herdenk en vier Keti Koti in Sabi Suriname op zaterdag 2 en zondag 3 juli. In de Wereld achter de Dingen van Sabi Suriname praten de dingen. Wat vertelt de rijstkorrel, de bruine boon, de trommel, de pan, de ijzeren bol, het beeld en veel andere dingen over onze Surinaams Nederlandse geschiedenis? Kijk, luister, doe en ervaar wat Keti Koti betekent, ook voor jou nu.

Familietour: start elke 15 minuten van 10.30 tot 12.00 uur en 13.30 tot 15.45 uur | locatie: Sabi Suriname, Tropenmuseum Junior | reserveren is verplicht, reserveer nu jouw ticket | vanaf 6 jaar

sabi

Keti Koti Special: Zing, dans en speel Apinti trommel in Sabi Suriname

Workshop Apinti drummen
De apinti is een sprekende drum uit Suriname. De taal van de ritmes komt uit West-Afrika. Tot slaaf gemaakte Afrikanen namen de ritmes in hun hoofd mee naar Suriname. Daar ontwikkelden ze een geheime codetaal om elkaar boodschappen door te drummen. In deze workshop leer jij ook communiceren met de apinti trommels.

Workshop Dans en zang
Jaarlijks wordt op 1 juli in Suriname maar ook in Nederland de afschaffing van de slavernij gevierd met een kleurrijke optocht. In Sabi Suriname vieren we dat met zang, dans en prachtige pangi’s (klederdracht).

Zaterdag 2 en zondag 3 juli | 11.10 uur, 12.10 uur, 14.10 uur, 15.10 uur en 16.10 uur | duur: 30 minuten | locatie: Sabi Suriname, Tropenmuseum Junior | deelname uitsluitend met Familietour ticket | vanaf 6 jaar

Viering Keti Koti in het Tropenmuseum: Workshop Angisa vouwen met Andy Arduin

Ontdek de kracht van klederdracht. De angisa is een hoofddoek dat ook gebruikt wordt als communicatiemiddel. Met deze vierkante gesteven hoofddoeken konden vrouwen in Suriname boodschappen aan elkaar doorgeven, gemoedstoestanden uitdragen of bijvoorbeeld een geliefde uitnodigen. Nieuwsgierig naar wat ze precies zeggen? Doe mee met de workshop van Andy Arduin en kom meer te weten over het ontstaan, de betekenis, de nieuwste trends en maak je eigen angisa! Welke boodschap wil jij doorgeven?

Zondag 3 juli | 12.00 uur, 13.00 uur, 14.00 uur en 15.00 uur | duur: 30 minuten | locatie: Studio, Tropenmuseum | vanaf 6 jaar

Andy

Creatieve activiteit: Maak zelf een button voor Keti Koti

Tijdens Keti Koti herdenken en vieren we de afschaffing van de slavernij. Keti Koti begint ieder jaar met de Bigi Spikri optocht. Het is een kleurrijke optocht. De mensen in deze optocht dragen traditionele kleding en mooie versieringen. Ook zie je vaak mensen een zwarte button dragen met witte getallen 1873. De mensen die deze button dragen laten hiermee zien dat de slavernij formeel werd afgeschaft in 1863, maar dat de vroegere tot slaaf gemaakten nog tien jaar lang verplicht werden om op de plantages te blijven werken. Dus eigenlijk waren ze pas echt vrij in 1873.

De feestwinkel in het Tropenmuseum staat van 14 mei t/m 10 juli in het weekend in het teken van Keti Koti. Je komt meer te weten over de herdenking en viering van Keti Koti. Tijdens de activiteit maken we een button. Een button is een krachtig communicatiemiddel waarmee je een statement en boodschap kan overbrengen. Net zoals de button 1873. Tijdens deze activiteit maak je je eigen button speciaal om te dragen tijdens Keti Koti. Illustrator Hedy Tjin van onder andere het boek Op de rug van Bigi Kayman, maakte speciaal voor deze buttons twee lijntekeningen.

Zaterdag 2 en zondag 3 juli | 12.00-16.00 uur | locatie: FEEST! Wereldwijd, Tropenmuseum | inbegrepen bij museumentree | aanschuiven als er plek is, inloop is tot 15.30 uur | vanaf 4 jaar