issam

4381 bootjes in de Lichthal

Het indrukwekkende kunstwerk Scaling the Dark: Seeds, Sands, Moons maakte Kourbaj speciaal voor de monumentale Lichthal in het museum.

4381 bootjes in de Lichthal

De installatie van 4381 miniatuurbootjes spreidt zich diagonaal uit door de ruimte en telt het aantal dagen, weken en maanden sinds het begin van de crisis in Syrië. Elk bootje voor het aantal dagen bevat een zaadje, dat symbool staat voor vernieuwing en groei. Hiermee laat de kunstenaar zien dat zelfs in de donkerste tijden nog groei en hoop mogelijk is.

Kourbaj’s boten zijn door de BBC Podcast “A History of the World in 100 Objects” uitgeroepen tot het 101ste object. De podcast noemt het werk het meest representatieve kunstwerk van onze hedendaagse wereld.

issam kourbaj
Issam Kourbaj, Scaling the Dark: Seeds, Sands, Moons (2021)

Oorlog, groei en hoop

De meeste objecten komen uit Syrië en behandelen thema's die te maken hebben met het conflict dat zich daar afspeelt. Sommigen daarvan zijn heel persoonlijk en liggen dichtbij Kourbaj's eigen verhaal. Toch reikt De duisternis ontvluchten voorbij de persoonlijke grenzen en belicht ook universele thema's als groei, oorlog en hoop.

Breadline
Issam Kourbaj, The BREADLINE IS A FRONTLINE (2021)

Zaden en planten

Vanwege zijn belangstelling voor groei, verspreiding en beweging kom je in de interventie voortdurend zaden en planten tegen. Een bijzonder voorbeeld hiervan is het zeldzame 16e-eeuwse Rauwolf Herbarium, een bruikleen van Naturalis. Deze verzameling  toont medicinale planten uit Syrië en is voor het eerst te zien in Amsterdam.

Op het terras van café-restaurant De Tropen groeit een levendige tuin vol Syrische eetbare planten zoals kikkererwten en tarwe die we samen met het Koninklijk Instituut voor de Tropen hebben geplant. De zaden hiervoor zijn gedoneerd door ICARDA en met de latere oogst wordt brood gebakken.

Roemeria hybrida (violet-horned poppy flower) uit het Rauwolf Herbarium, 1574 – 1576, verzameld in Syrië. Naturalis Biodiversity Center, Leiden.

Bijzondere combinaties

Wat kan een eenvoudige tekening in een schaal uit Aleppo ons vertellen in tijden waarin we noodgedwongen apart leven? Deze tekening over het leven van een plant inspireerde Kourbaj om deze interventie te creëren en zet zijn eigen werk en de collectie van het Nationaal Museum van Wereldculturen in een vernieuwend daglicht.

Schaal, Aleppo, voor 1963. Nationaal Museum van Wereldculturen, TM-3317-19.