Blog | Creatief met verkoeling

Herinner jij je de hoge temperaturen in de zomer van 2019?

In Nederland werd toen voor het eerst een temperatuur van ruim 40 °C gemeten. Het zoeken van verkoeling maakte mensen creatief. De Volkskrant publiceerde een foto uit het Gelderse Toldijk. Op de foto zijn een aantal containers met landbouwplastic te zien, waarvan de lokale jeugd een eigen zwembad heeft gemaakt. Waar kwam de hitte vandaan? En hoe gaat men daar op zoek naar verkoeling?

In 2019 werd het ene na het andere warmterecord gebroken. Het hitterecord werd veroorzaakt door lucht afkomstig uit de Sahara. Algerije ligt voor een groot deel in de Sahara, waar temperaturen hoger dan 50 °C geen uitzondering zijn tijdens de zomermaanden. 90% van de bevolking woont echter in de noordelijke kustregio, waar temperaturen van boven de 40 °C normaal zijn. Treedt er gewenning op als je ieder jaar aan dergelijke temperaturen wordt blootgesteld? Hoe wordt er daar voor verkoeling gezorgd?

Verkoeling & fotograaf Fethi Sahraoui

Fotograaf Fethi Sahraoui, uit Mascara, Algerije, heeft een fotoserie Escaping the Heatwave gemaakt, die gaat over de hete zomers in het land. In zijn project speelt de jeugd uit Mascara en Relizane de hoofdrol. Zij zijn vindingrijk in het zoeken naar verkoeling. Ze zwemmen in grote irrigatiekanalen of verlaten watertorens. Echter, zwemmen op deze industriële locaties is niet zonder risico. Sahraoui laat zien wat kinderen ervoor over hebben om te ontsnappen aan de felle zon.

Sahraoui fotografeerde in de zomers van 2016 en 2017 Escaping the Heatwave. De reportage is, net als zijn meeste werk, in zwart-wit. Zwart-wit fotografie heeft nog altijd veel aantrekkingskracht. Het omzetten van een foto in monochroom tinten heeft een aantal voordelen. Zo wordt de kijker niet afgeleid door kleur. De aandacht gaat meer uit naar vormen en contrast. Sahraoui speelt overduidelijk met contrast. De harde contrasten benadrukken de zinderende hitte. Hiermee maakt Sahraoui de kijker als het ware deelgenoot aan de hete Algerijnse zomers.

Over Fethi Sahraoui

Fethi Sahraoui is autodidact op het gebied van documentaire fotografie. Na zijn talenstudie aan de Universiteit van Mascara heeft hij zich volledig toegelegd op de fotografie. Hij is sociaal geëngageerd en in zijn werk spelen jongeren een grote rol, bijvoorbeeld in de protesten tegen de vijfde ambtstermijn van de president (Youthupia: an Algerian Tale). Zijn werk was eerder te zien in het Institut du Monde Arabe in Parijs. Ook publiceerde hij in de New York Times. Sahraoui is lid van Collective 220, een Algerijns fotografen collectief.

Door de lens van

De tentoonstelling ‘Door de lens van’ laat het werk zien van zestien getalenteerde fotografen die afkomstig zijn uit verschillende Afrikaanse landen. Met uiteenlopende thema’s als wederopbouw, verstedelijking, oorlog, geboorte en gender toont de expositie het menselijke en nieuwsgierig makende verhaal van zowel de fotograaf als de gefotografeerde.

De fotografen wier werk in de expositie te zien is, zijn aangesloten bij de African Photojournalism Database. In 2016 is het platform door World Press opgericht en inmiddels zijn er meer dan 600 fotografen aangesloten en wordt hun werk door de internationale media opgepakt.