Blog | Het decor van de realiteit

Is Casablanca a real place?

Wanneer je in Google ‘Casablanca’ typt, kun je veel leren van de suggesties die de zoekmachine biedt. Een opvallende suggestie luidt: ‘Is Casablanca a real place?’ Dat staat buiten kijf. Met meer dan 4 miljoen inwoners is de havenstad de grootste stad van Marokko en is er voldoende bewijs om het bestaan ervan te bevestigen. Maar waarom vragen dan toch zo veel mensen zich dit af?

Het antwoord op die vraag vinden we in een andere zoeksuggestie van Google: ‘Is Casablanca on Netflix?’ Blijkbaar veroorzaakt deze gelijknamige film-klassieker met Ingrid Bergman en Humphrey Bogart uit 1942 meer vragen in de zoekmachine, dan de stad zelf.

Fotocredit: Yassine Alaoui Ismaili (Marokko), Casablanca, Not the Movie

Casablanca volgens fotograaf Yoriyas

Yassine Alaoui Ismaili alias Yoriyas, gaat in zijn fotoserie Casablanca, Not the Movie in tegen clichématige beelden van de stad. De titel van zijn fotoproject is een directe verwijzing naar de film Casablanca. De film speelt zich weliswaar af in deze Marokkaanse stad, maar de filmcrew heeft er voor de opnamen nooit één voet aan wal gezet. Decors in Hollywood zijn een surrogaat, die een vertekend en geromantiseerd beeld geven.

Yoriyas is geboren en getogen in Casablanca en kent de stad op zijn duimpje. Zijn insiders blik in Casablanca, Not the Movie is een ode aan de stad. Het resultaat is een rijk en dynamisch beeld; van voetballende jongeren tot het gebed tijdens Eid al-Fitr, net na de ramadan. De bewoners van Casablanca staan centraal, vaak als portret in het voorbijgaan, soms als spoor van aanwezigheid. Yoriyas ziet de havenstad als een stad van contrasten, chaotisch en kalm tegelijkertijd.
In zijn straatfotografie gebruikt Yoriyas vaak het zogeheten kikvorsperspectief. Hij fotografeert zijn onderwerpen vanuit een lager camerastandpunt. Het effect is dat de fotograaf op deze manier ruimte en diepte rond de geportretteerden creëert.

Over Yoriyas

Yassine Alaoui Ismaili werkt sinds 2007 vanuit Casablanca als documentair fotograaf en performance artist. De fotoserie From the street to the Olympics is volledig gewijd aan breakdance, een dansvorm waar hij mee opgegroeid is en die hem, ook professioneel, gevormd heeft. Een knieblessure heeft ervoor gezorgd dat hij zijn focus naar fotografie verlegde. Yoriyas publiceerde onder andere in The National Geographic en Vogue. Hij won diverse prijzen, zoals de 7th Contemporary African Photography Prize (2018) en de Les Amis de l’Institut du Monde Arabe for Contemporary Arab Creation (2019).

Fotocredit: Yassine Alaoui Ismaili (Marokko), Casablanca, Not the Movie

Door de lens van

De tentoonstelling ‘Door de lens van’ laat het werk zien van zestien getalenteerde fotografen die afkomstig zijn uit verschillende Afrikaanse landen. Met uiteenlopende thema’s als wederopbouw, verstedelijking, oorlog, geboorte en gender toont de expositie het menselijke en nieuwsgierig makende verhaal van zowel de fotograaf als de gefotografeerde.

De fotografen wier werk in de expositie te zien is, zijn aangesloten bij de African Photojournalism Database. Dit platform is een initiatief van World Press Photo en Everyday Africa en helpt fotografen uit Afrika op de radar te komen van internationale media. Sinds de lancering in 2016 zijn er meer dan 600 fotografen aangesloten.