Fietstaxi's, auto's en een tram
Persbericht:

Wereldmuseum Amsterdam vraagt hulp publiek met taggen fotocollectie Indonesië

Met platform Tag The Picture straks 500.000 foto's toegankelijk voor iedereen

Wereldmuseum Amsterdam lanceert op donderdag 24 november het digitale platform Tag The Picture: een unieke tool om met hulp van vrijwilligers de omvangrijke Indonesische fotocollectie beter doorzoekbaar te maken en zo de collectie toegankelijk te maken voor iedereen.

Dankzij vrijwilligers kunnen 500.000 foto's straks van juiste beschrijvingen worden voorzien. Een speciaal ontwikkeld algoritme gaat met hun input aan de slag, wordt hierdoor getraind, en verbindt de ingevoerde informatie automatisch aan de foto's. Wat anders jaren zou kosten, kan het beschrijven van foto's via dit algoritme vele malen sneller gedaan worden.

Collectie Indonesië ontsluiten

De foto's uit Indonesië zijn onderdeel van de collectie van Wereldmuseum Amsterdam en Wereldmuseum Leiden, samen onderdeel van Nationaal Museum van Wereldculturen (NMVW). Op het platform worden ook 50.000 foto's van Museum Bronbeek toegevoegd. De foto's komen uit de periode tussen 1850 tot nu, grotendeels uit de tijd van de Nederlandse overheersing, en zijn gemaakt door verschillende fotografen. Een deel staat al online, maar het is nog niet makkelijk om gericht te zoeken, omdat er weinig omschrijvingen en trefwoorden aan een fotobestand zitten. Wereldmuseum Amsterdam heeft de wens dat deze foto's toegankelijk worden voor iedereen, waar ook ter wereld. En dat is juist nu relevant.

‘We zien dat er steeds meer behoefte is aan fotografisch materiaal dat gemaakt is tijdens de Nederlandse overheersing van Indonesië. Voor onderzoeksdoeleinden maar ook uit persoonlijke interesse. De fotocollectie laat sporen zien van hoe Nederlanders, Indonesiërs en andere bevolkingsgroepen daar in die periode leefden, hoe hun onderlinge relatie was en hoe het landschap er uit zag en veranderde. Zo is deze collectie een belangrijke bron voor heel veel mensen.’ - Cindy Zalm, Hoofd Realisatie Nationaal Museum van Wereldculturen.

Algoritme trainen

Op het platform Tag The Picture wordt een algoritme getraind. Dit gebeurt met de hulp van vrijwilligers die verschillende groepen foto's taggen, oftewel van een trefwoord voorzien. Daardoor kan het algoritme straks de historische foto’s indelen in bijvoorbeeld landschappen en portretten. Maar ook de verschillende onderwerpen die op een foto zijn afgebeeld - zoals mensen, dieren, voertuigen en gebruiksvoorwerpen - herkennen. Hoe meer het algoritme wordt getraind, hoe beter het werkt.

Tag the picture

Iedere foto wordt aan minimaal twee vrijwilligers voorgelegd. Wanneer zij het niet eens zijn, wordt ook een derde vrijwilliger gevraagd tags toe te kennen. Zodra het algoritme goed getraind is, kan het zelf tags aan foto's verbinden. Het platform wordt ook gebruikt in deze stap om het algoritme te kunnen controleren.

Open source

Tag The Picture is open source ontwikkeld in samenwerking met Dr. Melvin Wevers, Assistant Professor Urban History and Digital Methods aan de Universiteit Amsterdam, Daily Creations en Zooma. Het platform is op dit moment Nederlandstalig. Tag The Picture is vanaf het voorjaar van 2023 ook beschikbaar in het Engels. Daarnaast wil Wereldmuseum Amsterdam het platform in gaan zetten om andere fotocollecties te kunnen annoteren.

Dit project is tot stand gekomen dankzij de steun van de VriendenLoterij, het Mondriaanfonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Prins Bernhard Cultuurfonds en Stichting GO FONDS.

Probeer Tag The Picture en meld je aan via www.tagthepicture.nl

Einde persbericht
Noot voor de redactie, niet ter publicatie:

Pers is van harte uitgenodigd om het online lanceringsmoment van Tag The Picture bij te wonen. Aanmelden kan via deze link. Webinar Registration - Zoom

Voor meer vragen kunt u contact opnemen met: Rachel Voorbij, persvoorlichter NMVW en Wereldmuseum Rotterdam, via pers@wereldculturen.nl of 06 30 25 41 43