Titel beeld: 'Hélène', sculptuur, 2023, Hans Op de Beeck
Persbericht:

Martial Arts tentoonstelling vanaf 31 mei '24

Kungfu, karate, capoeira, kickboksen, pencak silat, kendō, nguni stokvechten en andere vechtsporten van over de hele wereld komen vanaf 31 mei 2024 samen in Wereldmuseum Amsterdam. De tentoonstelling Martial Arts toont de kracht en schoonheid van krijgskunsten, maar ook de tradities en verhalen achter de sport: persoonlijke motivaties en de bredere historische en sociale achtergronden. De bezoeker stapt zelf in de ring en krijgt inzicht in de wereld achter de vechtsporten.

"Martial Arts wordt een spectaculaire mix van objecten, video, kunst en persoonlijke verhalen gepresenteerd aan de hand van zes thema’s: lichaam, geest, gevecht, gemeenschap, verzet en schoonheid. We tonen zo'n 200 objecten uit eigen collectie aangevuld met kunstwerken en veel persoonlijke objecten zoals oefenwapens en trofeeën in bruikleen. Martial arts moet je ook doen en ervaren. Ter voorbereiding op de tentoonstelling ben ik een challenge aangegaan: 50 proeflessen bij 50 verschillende sportscholen. Niet alleen leuk om te doen, het vormde ook een waardevol onderdeel van het onderzoek en maakproces. De bezoeker kan het ook zelf ervaren: door de hele tentoonstelling kunnen zij zelf stoten, trappen, bewegingen van Chinese grootmeesters nabootsen en een duel aangaan.", aldus tentoonstellingsmaker Rik Herder.

EVERBODY IS KUNG FU FIGHTING

Voor honderden miljoenen mensen wereldwijd is vechtsport een integraal onderdeel van het leven. Martial artists gaan voortdurend de strijd aan. In de eerste plaats met zichzelf. Het doel van die strijd is persoonlijke groei, zowel fysiek als spiritueel, om het lichaam en de geest in balans te brengen. Dit bereid je voor op de uitdagingen die het leven kan bieden. Of het nu gaat om geweld, tegenslagen, stress of onzekerheid. Een gevecht heeft ook een intrinsieke aantrekkingskracht: de opwinding van een één op één krachtmeting, helemaal alleen in de ring of op de mat, zonder back-up. Of de schoonheid van perfect uitgevoerde bewegingen, gracieus maar onafwendbaar.

TRAINING: BETER WORDEN, DE BESTE ZIJN, WINNEN

Het trainen van het lichaam vormt de basis van alle martial arts. Sterker, fitter, sneller, preciezer worden - beter worden. Grenzen verleggen, uitstijgen boven jezelf. Het trainen van de geest is net zo belangrijk. De eerste tegenstander die je moet overwinnen, dat ben je zelf. Innerlijke rust, meer zelfvertrouwen en minder stress zijn belangrijke motivaties van mensen om aan martial arts te doen. En veel martial arts zijn verbonden met religie, spiritualiteit en filosofie. Hindoeïsme is essentieel in de eeuwenoude Indiase vechtkunst kalaripayattu, en boeddhisme en taoïsme zijn heel belangrijk in Chinese kungfu.

Martial arts worden ook gevierd om hun esthetische waarde: een goed gevecht als choreografie. Vechtfilms tonen de schoonheid, snelheid en techniek van martial arts als geen ander medium aan een wereldwijd publiek. De mooiste scènes uit de beste vechtfilms zijn voor deze tentoonstelling samengebracht in een compilatie, met een hoofdrol voor Bruce Lee.

COMMUNITY: EEN GEVECHT IS GROTER DAN JEZELF

Maar martial arts draaien niet alleen om het individu, zo toont de tentoonstelling. Mensen beoefenen vechtkunsten ook voor een gevoel van saamhorigheid, gemeenschap en identiteit, of om in verzet te komen. De bezoeker maakt kennis met kickboksgyms, die een belangrijke rol spelen bij jongerenwerk en gemeenschapsontwikkeling. En met vechttechnieken die van generatie op generatie zijn doorgegeven. De verschillende stijlen en rituelen verbinden mensen met elkaar, versterken het gemeenschapsgevoel. Soms lokaal, maar voor veel mensen betekenen martial arts de verbinding tussen landen of zelfs tussen continenten. Zo heeft de Maori vechtkunst māu rākau sterke banden met de voorouders en de gemeenschap. Leren capoeira beoefenaars veel over de Braziliaanse cultuur door de combinatie die vechtkunst zoekt met dans, muziek en acrobatiek. En versterken beoefenaars van pencak silat hun band met Indonesië.

Martial arts kennen vaak een geschiedenis van verzet tegen onderdrukking. Ze dienden als een manier om jezelf te verdedigen en op te komen voor je rechten. De Japanse vechtsport karate ontstond als een vorm van zelfverdediging tegen de onderdrukking van Okinawa en Pencak Silat speelde een rol in de onafhankelijkheidsstrijd in Indonesië. Ook meer recente voorbeelden van de kracht van de vechtsport en diens beoefenaars komen aan bod. Van Muhammad Ali die Black Power tot een wereldwijd bekend begrip maakte tot Bruce Lee, die met zijn films vocht tegen racisme in Hollywood.

ODE AAN NEDERLANDSE KICKBOKSERS

Martial Arts licht ook 10 kickbokskampioenen van Nederlandse bodem uit. Zo krijgen viervoudig kampioen van het K-1 World Grand Prix-toernooi in Japan Ernesto Hoost en twaalfvoudig wereldkampioen Jorina Baars een podium in de tentoonstelling. Kan je je alleen maar verbazen over de prestaties van ‘wondergirl’ Amira Tahri, die op 14-jarige leeftijd al zeven keer wereldkampioen is. Én is een van de championship belts van wereldkampioen kickboksen Rico Verhoeven te bewonderen.

EEN BLIK OP DE AANSTAANDE TENTOONSTELLING

Aan de hand van zes thema’s biedt de tentoonstelling Martial Arts bezoekers de kans om zich onder te dompelen in de wereld achter vechtsporten. Met interactieve displays, bijzondere voorwerpen uit eigen collectie en vele bruiklenen, hedendaagse kunst en video's krijgen bezoekers een uniek inzicht in verschillende martial arts-tradities en hun impact op individuen en gemeenschappen.

De tentoonstelling zoomt in op 15 vechtsporten: boksen, capoeira, fighting Cholitas en lucha libra showworstelen, taekwondo, kalaripayattu, karate, kendō, kickboxen, kungfu, māu rākau, muay thai, nguni stokvechten, pencak silat, zurkhaneh worstelen.

Martial Arts is te zien van 31 mei 2024 t/m 31 augustus 2025 in Wereldmuseum Amsterdam.