Ongemakkelijke Gesprekken
Persbericht:

Tropenmuseum lanceert serie Ongemakkelijke Gesprekken

Het liefst gaan we ongemakkelijke situaties uit de weg. Maar waarom eigenlijk? Door ongemakkelijke thema’s bespreekbaar te maken komen we meer over elkaar te weten. Om deze reden start het Tropenmuseum op zondag 3 maart met de serie Ongemakkelijke Gesprekken over sociale en culturele botsingen en taboes. Het museum wil een plek zijn voor radicale nuance. De vorm is actief; geen lezing, debat of podium vol experts. Het biedt ruimte voor nieuwe ontmoetingen en constructieve dialogen, die de deelnemer uitdaagt om uit de comfortzone te stappen en te leren omgaan met ongemak in herkenbare situaties.

Ben ik wel bruin genoeg... om mee te praten over diversiteit/inclusiviteit?

Op zondag 3 maart van 14.00 tot 16.30 uur vindt het eerste Ongemakkelijke Gesprek uit de reeks plaats, met als titel: Ben ik wel bruin genoeg… om mee te praten over diversiteit/inclusiviteit?
Diversiteit en inclusiviteit maakt de tongen los maar toch hapert het gesprek ook regelmatig. Op het werk, het schoolplein en op sportclubs leeft onderhuids een vraag die lang niet altijd wordt uitgesproken. Ben ik te wit, te light skin? Niet zwart of immigrant genoeg? Wie mag er eigenlijk meepraten over diversiteit, discriminatie en inclusie en van wie?

Een plek voor radicale nuance

De reeks is een ‘work in progress’ waarin met elkaar gezocht wordt naar antwoorden op actuele, maatschappelijke vraagstukken en naar meer bewustwording en wederzijds begrip. Met een open blik op de wereld wordt in ieder gesprek een ander thema aangesneden waarbij deelnemers ervaringen en perspectieven met elkaar delen. De gesprekken worden begeleid door Building Conversation (Lotte van den Berg), cabaretier Leon van der Zanden en theatermakers Charmaine Noten en Sheralynn Adriaansz. Ieder gesprek sluit gezamenlijk af in Café De Tropen.

Thema’s en data voor de Ongemakkelijke Gesprekken

7 april: Gefascineerd door Poetin, Erdogan & Trump? De kracht van macht.
Hoe herkennen we macht in een tijd van verschuivende machtsstructuren? Hoeveel macht hebben we nodig? En waarom toch die wereldwijde aantrekkingskracht?

19 mei: Twee culturen op een kussen … Wat slaapt daartussen?
Bekend met het voorrecht of het gevecht van een gemengde relatie? Wat komen jullie tegen? Wat als je heel sterk een voorkeur hebt voor een relatie met iemand uit een andere cultuur? Is het wel ok om te zeggen: ‘’ik wil alleen een witte Kees’’?

16 juni: Waarom zou je nu op bedevaart gaan?
Mekka, Lourdes, Santiago de Compostella en Jeruzalem. Het zijn centrale plekken in geloofsbelijdenis van vandaag. Hier laat je zien dat je een echt goede gelovige bent. Maar voor wie doe je het eigenlijk? En wat wil je ermee op de proef stellen? En wat te denken van het massatoerisme en de industrie die dit teweeg brengt in de verschillende landen. Stappen we daar eenvoudig overheen?

20 oktober: Kan de ooievaar jou niet vinden ofzo?
Onvruchtbaarheid en (on)gewenste kinderloosheid zijn flinke taboes. Hoe maak je dit bespreekbaar? Hoe ga je om met kwetsende opmerkingen? Kunnen we iets doen aan onzichtbare normen die wij elkaar opleggen?

17 november: Gendervrij, iedereen blij?
Genderneutrale wc’s, kinderkleding en speelgoed. Natuurlijk steeds vanzelfsprekender of geroep van een kleine groep?

15 december: Help, de feestdagen komen eraan!
Wie dringt zich aan wie op? Waar loop je als single tegenaan en hoe los je het op? Wat kun je betekenen voor een ander? Over verwachtingen en niet zielig (willen) zijn. Is eenzaamheid sterker voelbaar rond deze tijd?

Bekijk het overzicht van de geplande activiteiten >