Ongemakkelijke Gesprekken
16 juni 2019

Waarom zou je nu op bedevaart gaan?

ONGEMAKKELIJKE GESPREKKEN

WAAROM ZOU JE NU OP BEDEVAART GAAN?

HUH? Waarom zou je nu op bedevaart gaan?

Mekka, Lourdes, Santiago de Compostella, Jeruzalem. Het zijn spirituele oplaadpunten en centrale plekken in geloofsbelijdenis van vandaag. Hier laat je zien dat je een echt goede gelovige bent. Maar voor wie doe je het eigenlijk? En wat wil je ermee op de proef stellen? En wat te denken van het massatoerisme en de industrie die dit teweeg brengt in de verschillende landen. Stap je zomaar over lokale politieke werkelijkheden heen?

Programma

Met oa. Mounir Samuel, Omer Demirözcan en vaste makers Leon van der Zanden, Lotte van den Berg, Sheralynn Adriaansz en Charmaine Noten

Zondag 16 juni
14.00 - 16.00 uur
Studio

KOMEN = MEEDOEN
Beperkt aantal plaatsen, (gratis) ticket is noodzakelijk. Schaf het ticket aan via tickets.tropenmuseum.nl/events

Klaar voor een extra challenge? Neem vooral iemand mee die niet op jou lijkt en je wel eens zou willen spreken over deze vraag.

Dit programma is onderdeel van de Verlangen naar Mekka Special op 16 juni. Bekijk ook de rest van het programma.

De serie Ongemakkelijke Gesprekken

Het liefst gaan we ongemakkelijke situaties uit de weg. Maar waarom eigenlijk? Door erover te praten kom je veel meer over elkaar te weten. Daarom organiseert het Tropenmuseum een nieuwe serie ‘ongemakkelijke gesprekken’.

20 oktober: Kan de ooievaar jou niet vinden ofzo?

Onvruchtbaarheid en (on)gewenste kinderloosheid zijn flinke taboes. Hoe maak je dit bespreekbaar? Hoe ga je om met kwetsende opmerkingen? Kunnen we iets doen aan onzichtbare normen die wij elkaar opleggen?

17 november: Gendervrij, iedereen blij?
Genderneutrale wc’s, kinderkleding en speelgoed. Natuurlijk steeds vanzelfsprekender of geroep van een kleine groep?

15 december: Help, de feestdagen komen eraan!
Wie dringt zich aan wie op? Waar loop je als single tegenaan en hoe los je het op? Wat kun je betekenen voor een ander? Over verwachtingen en niet zielig (willen) zijn. Is eenzaamheid sterker voelbaar rond deze tijd?