cadeaudoosje-envelop-eindresultaat

Maak je eigen cadeaudoosje of envelop

Wil jij ook leren hoe je een cadeaudoosje en envelop vouwt voor het Ramadanfeest, Eid al-Fitr? Volg dan de how-to video’s hieronder.

Over de activiteit

Duur van de activiteit: ongeveer 15 minuten

Moeilijkheidsgraad: ⭐

Het Ramadanfeest

Na een maand vasten wordt door moslims het Ramadanfeest gevierd. De Arabische naam voor het feest is Eid al-Fitr de letterlijke vertaling betekent het Feest van het ontbijt of Feest van het verbreken van het vasten. Dit feest duurt maar liefst drie dagen! De ochtend van het Ramadanfeest begint met een gebed of een bezoek aan de moskee. Daarna volgt een uitgebreid ontbijt en ga je de rest van de dag op bezoek bij jouw familie. Tijdens dit bezoek wens je iedereen een ‘Eid-Fitr’ of ‘Bayramınız Mubarek Olsun’: ‘gezegend feest’ toe. De kinderen krijgen cadeautjes of geld in een enveloppe. Mensen geven niet alleen elkaar cadeaus, maar delen hun geld ook met mensen die het minder goed hebben of geven het aan goede doelen. Dit gebruik heet ‘zakat’. Aan wie geef jij?

ramadan-cadeaudoosje-envelop
How-to-video: Maak je eigen cadeaudoosje
How-to-video: Maak je eigen cadeau-envelop

Ramadanfeest, Eid al-Fitr in onze collectie

Bekijk hier verschillende voorwerpen in onze collectie die te maken hebben met de Ramadan. Vul in het zoekveld ‘Ramadan’ in.

Of bezoek de familietentoonstelling: Feest! Wereldwijd en Cadeau, hoezo? in het Tropenmuseum of de Feestkeuken in Superstraat in het Wereldmuseum.

De Feestkeuken

Zin om een werelds hapje te maken? Bekijk dan ook de kinderkookvideo uit De Feestkeuken